Dvořák: Prodej podílu ČSA se protáhne za půlku příštího roku

Miroslav Dvořák

Miroslav Dvořák Zdroj: Euro Tomas Novak

Český Aeroholding v dohledné době neočekává prodej dalšího podílu Českých aerolinií, poté co před dvěma týdny spoluvlastník, společnost Korean Air, uplatnil opci na 34 procent tohoto národního dopravce. V České televizi to dnes řekl generální ředitel Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák. Státu by tak do budoucna měl zůstat zhruba pětinový podíl ČSA.

Podíl z opce od Korean Air následně získala společnost Travel Service, která se tak po schválení transakce příslušnými orgány stane třetinovým vlastníkem ČSA, zatímco Korean Air si ponechá svých 44 procent. Podle smluv by Korean Air nyní mohl požádat o využití další opce. „Teoreticky se to stát může, smlouva to umožňuje, na druhou stranu oni velmi otevřeně komunikují, není to žádné překvapení. Opravdu chtějí, aby byli seriózním partnerem, takže jsme o těch věcech průběžně informováni a já myslím, že v tuto chvíli je to na delší dobu poslední kolo opce, kterou uplatnili,“ uvedl Dvořák. Korejská společnost se podle smlouvy do pěti let nemůže zbavit svého původního podílu, který letos získala od českého státu.

Dvořák dnes upřesnil, že vypořádání současného prodeje podílu společnosti Travel Service očekává ve druhé polovině příštího roku, přičemž dosavadní postoje nasvědčují tomu, že se kvůli transakci obrátí na Evropskou komisi, spíše než na jednotlivé antimonopolní úřady. „Jednoznačně to tomu nasvědčuje už jen proto, do kolika zemí létají jak Travel Service, tak ČSA, nicméně toto je věc analýzy a já bych počkal až na její výsledek,“ uvedl Dvořák, podle kterého to má být koncem ledna, nebo na začátku února příštího roku. Ohledně ceny zopakoval, že Korean Air 34procentní podíl od Aeroholdingu získala za stejných podmínek jako při privatizaci původního balíku letos v květnu, což odpovídá 53 milionům korun. Tato dohoda se ale již nevztahuje na přeprodej akcií Travel Servisu.

Spolupráce se vyplatí

Národní dopravce, který v uplynulých letech vykazoval ztrátu, by se podle Dvořáka v příštím roce měl přiblížit vyrovnanému hospodaření, takzvané červené nule. Pomoci tomu má právě spolupráce s Travel Servisem při využívání volných kapacit. Počty cestujících mezi létem a zimou totiž podle něj na českém trhu kolísají až o sto procent. „Z celoroční ztráty se 80 procent generuje v prvním kvartále,“ vysvětlil Dvořák. S lídrem charterových letů na českém trhu se ČSA například již domluvily na využití jednoho letadla na letošní zimu, další letoun je před podpisem a spolupráce má být ještě intenzivnější po vypořádání transakce.

ČSA a Travel Service se co vytíženosti doplňují i v rámci týdne. Zatímco ČSA mají nejslabší obsazenost letů v sobotu, pro Travel Service dopravující ve velké míře zákazníky cestovních kanceláří je sobota vrcholem týdne. Spolupráce na sobotních letech z loňského léta přitom podle Dvořáka byla inspirací poslední transakce s Korean Air.

Moreels odchází, místo zřejmě vyplní nový akcinář

Vstup nového akcionáře také doprovodí personální změny ve vedení. Rezignaci s odkladem do dokončení převodu už dříve oznámil prezident ČSA a předseda představenstva Philippe Moreels. Generální ředitel Aeroholdingu dnes uvedl, že jméno nástupce vyplyne ze současné akcionářské smlouvy. „Dá se očekávat, že jedno místo si doplní Travel Service,“ dodal.

Dvořák zdůraznil, že Český Aeroholding, který vznikl v roce 2011 a měl spojit státní firmy působící v oblasti letecké přepravy a souvisejících pozemních službách, naplňuje svůj účel a přinesl úspory. Na začátku podle něj skupina měla 7800 zaměstnanců, zatímco dnes je to 4600 lidí. „Aeroholding sehrál důležitou roli právě proto, že se nedělalo účetnictví, mzdy, právní poradenství na pěti místech, ale vše se centralizuje,“ poznamenal s tím, že se tak ušetří stovky milionů korun ročně.