Ekologickou daň mají platit i majitelé aut deset let starých, chce vláda

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: e15

Ekologická daň se bude zřejmě platit i u deset let starých aut. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) má poplatek hradit při první registraci nebo první přeregistraci vozidel, daň by se tak platila jednou. Vláda schválila věcný záměr zákona o výrobcích s ukončenou životností, který předložila ministerstva životního prostředí a průmyslu. Podle loňských statistik Sdružení automobilového průmyslu je vozidel starších deseti let v Česku více než tři miliony.

Zpřísnit se mají i podmínky pro likvidaci autovraků, vysloužilých svítidel, baterií a solárních panelů nebo ojetých pneumatik. Norma tak sleduje celý „životní cyklus“ výrobku až do chvíle, kdy skončí jako odpad.

Současný odpadový zákon by měly nahradit dva nové právní předpisy - zákon o výrobcích s ukončenou životností a zákon o odpadech, jehož projednávání dnes vláda přerušila.

Paragrafové znění zákona bude předloženo vládě do konce září. Účinnosti podle Brabce nabude zřejmě od 1. ledna 2017. Za registraci by měla platit i auta, která spadají pod normu EURO 3, což jsou automobily vyrobené mezi rokem 2000 až 2005. „Pokud se podíváme, odkdy jsou vyráběna vozidla s normou EURO 3, tak hovoříme o tom, že tímto poplatkem nově 3000 korun, by měla být zatížena vozidla starší 12 let,“ řekl po jednání vlády Brabec.

Aut starších deseti let je podle Sdružení automobilového průmyslu více než 63 procent

Ministerstvo životního prostředí chce řešit problém starého vozového parku i přispět ke zlepšení kvality ovzduší. Zvýšení poplatků se týká normy EURO 1 (a to z pěti na deset tisíc korun), normy EURO 2 (ze tří na pět tisíc korun) a normy EURO 3 (dosud byla bez poplatku, nově jsou navrhovány tři tisíce korun). Platba o dani bude zanesena v technickém průkazu.

„Je to nesmyslný a nespravedlivý zákon, který slouží jen k tomu, aby ministr Brabec vybral od lidí další peníze,“ uvedl poslanec TOP 09 Michal Kučera. Doporučí poslaneckému klubu, aby návrh nepodpořil. Věcný záměr považuje „za úspěšný lobbing automobilek, který nemá s ekologií nic společného“.

Podle Brabce je jediným lobbingem je lobbing čistého ovzduší. Paradoxně tímto záměrem se plní usnesení vlády Petra Nečase z roku 2011, aby MŽP do konce roku 2012 připravilo zpoplatnění vozidel EURO 3, dodal Brabec.

Změny dopadnou i na servisy a vrakoviště

Ministerstvo životního prostředí se chce zaměřit i na autovrakoviště, jejichž počet je ve srovnání s okolními státy vysoký. Plánuje jejich novou certifikaci a větší kontrolu. Naopak ojeté pneumatiky by mohli řidiči odkládat zdarma v servisech.

Zákon řeší i vysloužilá svítidla, zářivky a žárovky, nad kterými bude větší kontrola. Obchody o více než 400 metrech čtverečních budou muset mít místo na sběr drobné elektroniky a starých baterií. Omezit se má i počet mobilních sběren. Větší kontrolu slibuje ministerstvo životního prostředí také nad takzvanými kolektivními systémy, změny se ale nelíbí firmám mimo systém.

Vozový park v Česku stárne. Průměrný věk téměř pěti milionů aut registrovaných v Česku se loni zvýšil na 14,5 roku. Aut starších deseti let je podle Sdružení automobilového průmyslu více než 63 procent.