Elektřina zdraží o desítky procent, obávají se dopravci. Nakupují proto efektivnější vlaky

Lokomotiva Vectron v barvách Českých drah.

Lokomotiva Vectron v barvách Českých drah. Zdroj: Profimedia

Železniční dopravci očekávají, že trakční elektřina, kterou pro ně nakupuje Správa železnic, značně podraží. Jelikož by pouhé zvýšení cen za dopravu na pokrytí o desítky procent dražší energie nestačilo, dopravci kvůli tomu částečně urychlují nákup modernějších vlaků. A to takových, které mají nejen efektivnější provoz, ale také schopnost vyrábět elektřinu rekuperací a vracet ji do sítě.

Nejvíce si za elektřinu připlatí České dráhy. Zatímco v letech 2020 a 2021 platily za trakční energii v osobní dopravě 1,5 miliardy korun ročně, loni se účet vyšplhal už na 2,6 miliardy. Téměř na stejné úrovni se má pohybovat i letos, management drah čeká výdaje 2,5 miliardy.

„Pro rok 2024 předpokládáme zvýšení nákladů na elektrickou trakční energii o dvacet až dvacet pět procent,“ uvádí mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Podíl trakční elektřiny na celkových nákladech drah tak postupně stoupá. Zatímco v roce 2019 byl lehce pod šesti procenty, letos dosáhne asi 7,4 procenta a dál poroste. Velký problém to je mimo jiné i pro nákladní divizi ČD Cargo. Její zákazníci mohou odcházet ke konkurenčním silničním přepravcům, jelikož fosilní paliva zdražují výrazně pomaleji.

Největší soukromý vyzyvatel drah RegioJet se k otázce nákladů nechtěl vyjadřovat. Menší dopravce Leo Express, který za trakční elektřinu platí desítky milionů ročně, uvedl, že se zvýšením cen elektřiny pro příští rok počítá a že je pravděpodobné, že se podíl energií na celkových nákladech zvýší. Nyní činí deset procent.

Elektřinu nekupují dopravci přímo, platí za ni Správě železnic, největšímu odběrateli elektřiny v Česku. Zatímco letos pro Správu dodává elektřinu společnost ČEZ ESCO, příští rok ji díky úspěchu v aukci nahradí Sev.en Industry Supply z energetické skupiny miliardáře Pavla Tykače. Správa očekává, že takto příští rok odebere trakční energii v objemu více než 1,3 milionu megawatthodin.

Pro odběr sedmdesáti procent z tohoto objemu má Správa cenu zafixovanou, zbytek bude oceněn dle vývoje na spotovém trhu. Konečná cena elektřiny se tak bude odvíjet od postupných nákupů.

„Kvůli složité situaci na energetických trzích jsme loni začali operativně upravovat možnosti uzavření kontraktů s obchodníky podle spotových cen. Letošní rok je tak první, kdy je dodávka silové trakční elektřiny pro dopravce takto oceněna a výsledná cena se mění každý měsíc. Takový postup se jeví jako správný, protože od začátku roku je cena vždy o dvacet až čtyřicet procent nižší než cena zastropovaná vládou na úrovni pět tisíc korun za megawatthodinu,“ tvrdí mluvčí Správy Dušan Gavenda.

I kvůli očekávanému vyššímu účtu za energii České dráhy zdražují jízdné, od desátého prosince si cestující připlatí v průměru o devět procent. Dráhy tak zdražují méně než loni, kdy ceny jízdného vzrostly o mimořádných patnáct procent. Stejným poměrem začátkem letošního roku zvyšoval ceny například i RegioJet, zdražovala také Arriva a další.

Přínosnější úsporu si nicméně dopravci slibují od efektivnějšího provozu vlaků. V případě Český drah to je nejvíce patrné u zaváděných nových elektrických jednotek RegioPanter a lokomotiv Vectron, které dokážou rekuperovat. „To znamená, že pokud jedou po spádu nebo brzdí do stanice, tak vyrábějí elektrickou energii, kterou vracejí do trakční sítě a mohou ji odebírat i jiná vozidla. Aktuálně jsme tak jedním z velkých producentů zelené elektrické energie,“ říká Šťáhlavský.

Loni takto dráhy vyrobily a do sítě díky rekuperaci dodaly přes 36 gigawatthodin elektřiny, meziročně dvakrát více. I letos a příští rok se má množství „podstatně zvýšit“. Dráhy totiž uvedou do provozu přes padesát RegioPanterů a dvaadvacet Vectronů.

Na konci tohoto roku budou dráhy provozovat asi 94 RegioPanterů a InterPanterů. Některé pořídily už v minulosti, část vlaků ale už pochází z aktuální zakázky na 50 kusů za asi patnáct miliard korun.

Stejné plány má i konkurence. „Naše lokomotivy fungují jako elektrárny s výkonem až šest tisíc kilowatt a dodávají energii zpět do sítě. V porovnání se starými modely dosahují úspory patnáct až dvacet procent,“ dodává mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.