Emirates urychlily dodávku posledních Airbusů A380. Ostatní aerolinky návrat obrů odkládají

Historický snímek z 1. srpna 2008 zachycuje prezidenta Emirates Tima Clarka na tiskové konferenci poté, co v New Yorku poprvé v rámci komerčního letu přistál Airbus A380. O třináct let později urychlují Emirates dodávky posledních těchto letadel.

Historický snímek z 1. srpna 2008 zachycuje prezidenta Emirates Tima Clarka na tiskové konferenci poté, co v New Yorku poprvé v rámci komerčního letu přistál Airbus A380. O třináct let později urychlují Emirates dodávky posledních těchto letadel. Zdroj: Profimedia

Emirates už vrátily do provozu více než třicet ze svých 119 obřích strojů A380.
Aerolinky Emirates uspíšily převzetí svých posledních tří objednaných A380.
Airbusy A380 budeme provozovat i příštích dvacet let, uvedl prezident Emirates Tim Clark.
British Airways návrat A380 do provozu odkládají na příští rok.
Australské aerolinky Qantas začaly připravovat první A380 k návratu do provozu.
8
Fotogalerie

Letecká společnost Emirates Airline potřebuje nové širokotrupé letouny dříve, než předpokládala. S výrobcem Airbus se dohodla na urychlení dodávky posledních tří obřích strojů A380 z června příštího roku na letošní listopad. Jsou to zároveň vůbec poslední největší dopravní letadla na světě, která budou vyrobena. Další aerolinky s návratem A380 do provozu nespěchají, popřípadě s nimi už vůbec nepočítají.

V minulém pandemickém roce byly velkokapacitní A380 mezi prvními letouny, které aerolinky kvůli omezením provozu a propadu poptávky odstavily. Jejich návrat se mnohdy odkládá na co nejzazší termín.

Emirates jsou výjimkou. Aerolinky, které provozují největší flotilu A380 na světě, do provozu vrátily třicet z celkových 119 letounů tohoto typu. Prezident Emirates Tim Clark sice v lednu sliboval, že do konce roku vrátí do provozu všechny A380, což se nyní jeví jako nereálné, i tak ale aerolinky postupují mnohem rychleji než konkurence.

Clark navíc s A380 počítá dlouhodobě. „Emirates budou největším provozovatelem tohoto prostorného a moderního letounu po příští dvě dekády. Návrat A380 na linku z Dubaje do Prahy ale zatím neplánují, od obnovení provozu nasazují menší Boeing 777.

Většina dalších aerolinek nechává své A380 na zemi. Poptávka po letecké dopravě totiž zůstává slabá, například provoz nad Evropou byl v uplynulém týdnu podle dat evropského řízení letového provozu Eurocontrol o třicet procent slabší než ve stejném týdnu roku 2019. Mnohé aerolinky tak návrat obřích letadel, k jejichž obsazení je třeba dostatečný zájem cestujících, stále odkládají.

Například australské aerolinky Qantas teprve nedávno „probudily“ z odstávky první ze svých dvanácti A380. Přeletěly s ním z Los Angeles do Drážďan k údržbě a úpravám před návratem do pravidelného provozu.

Singapore Airlines přesunuly některé ze svých A380 z odstavného letiště v australské poušti na domovskou základnu, což také naznačuje, že se v příštích měsících objeví na pravidelných linkách. British Airways během poslední úpravy letového řádu posunuly nasazení A380 z října 2021 na březen 2022, napsal server Simpleflying.com s odvoláním na data analytické společnosti Cirium.

Někteří dopravci už s opětovným zařazením svých A380 do aktivní flotily  nepočítají. Koronavirus urychlil vyřazení A380 u Air France. Původní plán předpokládat vyřazení z provozu v roce 2022, nakonec ale A380 v barvách Air France uskutečnila poslední let v červnu 2020.

S obřím A380 už nepočítají ani blízkovýchodní aerolinky Etihad. „Nikdy neříkej nikdy,“ připustil ale pro Simpleflying.com šéf společnosti Tony Douglas. „Pokud se po odeznění pandemie ve velkém vrátí poptávka na rušných trasách, pokud opět vzroste obsazenost, a především pokud se vrátí marže na letenkách, může být ekonomicky udržitelné vrátit A380 do vzduchu,“ dodal.