Flotila sdílených vozů rychle bobtná

Sdílený elektromobil

Sdílený elektromobil Zdroj: Car4Way

Sdílený elektromobil
Sdílený elektromobil
3
Fotogalerie

Na českých silnicích jezdí už přes dva tisíce vozidel carsharingových služeb.

Tuzemští uživatelé v současnosti sdílejí vůbec nejvíce automobilů v historii. Ta sahá do roku 2003, kdy na silnice vypustila své první vozy společnost Autonapůl. S rychlým rozvojem moderních technologií však postupně přibývali další konkurenti, jako jsou AJO, Car4way, HoppyGo, SmileCar či Revolt. Celý trh teď tvoří flotila zhruba dvou tisíc sdílených vozidel.

„Aut i uživatelů meziročně přibývá téměř dvojnásobně, nejvíce vozidel jezdí v Praze,“ řekl deníku E15 Hynek Homola, předseda Asociace českého carsharingu. Zatímco na začátku loňského roku si mohli zájemci o půjčení vozu vybrat ze tří set aut sdílených všemi službami, dnes je jejich počet téměř sedminásobný. Většina automobilů jezdí po Praze. Aby byl jejich provoz rentabilní, může jich v metropoli jezdit nanejvýš šest set, odhaduje asociace.

„Vývoj brzdí neexistence legislativního rámce, chybí nám status městské hromadné dopravy, jak tomu je v mnoha západních státech. Tím by řidiči získali výhodu při parkování nebo využívání jízdních pruhů. V Německu, Rakousku nebo Spojených státech se carsharing odlišuje od půjčoven,“ doplnil Homola.

Největším hráčem na trhu je firma HoppyGo, která se v červenci sloučila s konkurenční SmileCar. Aktuálně nabízí 1500 vozidel, registrovaných uživatelů má čtyřicet tisíc. „Našim zákazníkům, kteří sdílejí auta, jsme dosud vyplatili přes deset milionů korun,“ uvedl Jan Charouz, šéf HoppyGo.

Výši tržeb odmítl sdělit stejně jako zástupci společností AJO, Car4way či Revolt. Zveřejnil je pouze Michal Šimoník ze služby Autonapůl. „Předloni dosáhly téměř 6,5 milionu, loni to bylo 7,6 milionu. Předpokládáme, že se letos budou pohybovat okolo deseti milionů korun,“ sdělil Šimoník.