Hašek: Platy řidičů autobusů neodpovídají 21. století

Autobusy firmy Arriva

Autobusy firmy Arriva Zdroj: Arriva

Jihomoravský hejtman a předseda Asociace krajů Michal Hašek (ČSSD) podpořil požadavky protestujících řidičů linkových autobusů na zvýšení platů. Řešení nízkých platů šoférů jezdících na linkách objednaných kraji si vyžádá změnu zákona o veřejných zakázkách, řekl po jednání Asociace krajů s odbory Hašek. Chce se proto sejít co nejdříve s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) a do dalších jednání odborů s kraji zapojit i ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo práce.

Protesty řidičů odstartovala takzvaná jablonecká výzva, při které řidiči po celé zemi oblékli na protest proti nízkým platům výstražné vesty. Jejich požadavek na zakotvení minimální mzdy v krajských tendrech na provoz autobusových linek minulý týden podpořil vyhlášením stávkové pohotovosti Odborový svaz dopravy (OSD).

Pokud se podmínky šoférů řídících linkové autobusy nezlepší, jsou odbory ochotné přijít s ostřejší podobou protestu včetně stávky.

„Rozumíme požadavkům Odborového svazu dopravy a rozumíme tomu, že současná úroveň odměňování řidičů, kteří zajišťují veřejnou autobusovou dopravu, neodpovídá realitě 21. století,“ uvedl Hašek. Dlouhodobé řešení tohoto problému si podle něj vyžádá součinnost vlády a parlamentu. Konkrétním krokem by pak měla být úprava novely zákona o veřejných zakázkách, který už vláda poslala do Poslanecké sněmovny.

Současný zákon o veřejných zakázkách podle Haška zásadně ztěžuje úředníkům možnost zakotvit do výběrových řízeních požadavek na vyšší odměňování šoférů. Problematiku odměňování řidičů chce rovněž hejtman konzultovat s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který dohlíží nad zadáváním veřejných zakázek.

Podle předsedy Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josefa Středuly jsou odbory proti tomu, aby kraje uzavíraly smlouvy s autobusovými dopravci za současných podmínek. Požadují naopak, aby hejtmani s vypisováním tendrů počkali na novou legislativu.

Odbory se dnes pokusily zastavit pětimiliardový tendr na výběr autobusového dopravce v Královéhradeckém kraji. Podle předsedy jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiřího Kuchyňky podaly u Okresního soudu v Hradci Králové návrh na vydání předběžného opatření na zastavení tendru. Pozastavení tendru se odboráři domáhají i u antimonopolního úřadu.

Odbory se protesty snaží prosadit vytvoření pracovní skupiny ve spolupráci s kraji a vládou, která by vypracovala jednotnou metodiku, podle níž by pak kraje vypisovaly soutěže na veřejnou autobusovou dopravu. Právě do této skupiny by Hašek rád přizval rovněž zástupce vlády.

V tendrech by pak mělo být jednou ze zásadních podmínek dodržování minimální mzdy pro řidiče. Odboráři požadují, aby přímo v zadání zakázek byla zakotvena nejnižší mzda řidičů v podobě 1,75násobku minimální mzdy. Odpovídá to 100 korunám na hodinu. Nárok řidičů na takové podmínky přímo v zadáních veřejných zakázek už dříve podpořil i premiér Sobotka.

Premiér Sobotka svolal jednání o platech řidičů autobusů
Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) svolal na středu jednání o mzdách řidičů autobusů v linkové dopravě. Řešením by podle něj mohla být změna legislativy, pro kterou je nyní příhodná doba, neboť parlament projednává nový zákon o zadávání veřejných zakázek. Schůzka má být po zasedání tripartity v Praze a zúčastnit by se měli předseda Asociace krajů Michal Hašek, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula, předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík, zástupce ministerstva pro místní rozvoj a antimonopolního úřadu.
Budeme debatovat o variantách, jaký postup můžeme do budoucna zvolit, pokud jde o možnost zohlednění nárůstu platů řidičů ve veřejných soutěžích, které budou kraje pořádat, pokud jde o provozování autobusové dopravy v nadcházejícím období,“ uvedl Sobotka. Požadavkům odborářů na zvýšení platů prý rozumí. Kraje ale nyní jejich přání vyhovět nemohou.
Podle zlínského hejtmana Stanislava Mišáka (ČSSD) antimonopolní úřad potvrdil, že požadavek na měsíční minimální mzdu pro řidiče autobusů není podle nynějších zákonů možné při zadávání veřejných zakázek splnit. Odboráři chtějí, aby přímo v zadání zakázky byla zakotvena nejnižší mzda řidičů v podobě 1,75násobku minimální mzdy. Odpovídá to 100 korun na hodinu.
Podle Sobotky dosud při výběrovém řízení v zásadě rozhoduje cena. „Je ale špatně, když někdo shodí cenu dolů, a pak se hojí na zaměstnancích,“ uvedl Mišák. Podle premiéra výběrová řízení dělaná „na cenu“ komplikují vyjednávání o mzdách odborům. Privátní dopravci pak nejsou ochotni platy řidičům zvyšovat.
Potřebujeme najít mechanismus, který by nám umožnil soutěžit standardně, transparentně, a současně ponechat prostor pro kolektivní vyjednávání, aby odbory v dopravě mohly se zaměstnavateli vyjednávat i o nárůstu mezd řidičů v příštích letech,“ řekl Sobotka.
Podle něj je řešením právě změna zákona o zadávání veřejných zakázek. Konkrétní řešení by mohla nalézt pracovní skupina, která možná bude za tímto účelem zřízena.