Hodiny navíc na cestě a vyšší ceny. Létání do Asie začíná připomínat časy studené války

Finnair patří mezi aerolinky nejvíce poškozené uzavřením ruského vzdušného prostoru

Finnair patří mezi aerolinky nejvíce poškozené uzavřením ruského vzdušného prostoru Zdroj: Finnair

Štěpán Bruner

Uzavření ruského vzdušného prostoru pro aerolinky západního světa má zásadní dopady na létání mezi Evropou a Asií. Pasažéři se musejí připravit na delší a dražší cestování, aerolinky zase na podstatně hubenější marže.

Ještě 2. března letělo letadlo Japan Airlines z Tokia do Londýna po trase dlouhé 9 845 kilometrů, cestující na cestě strávili 12 a čtvrt hodiny. O dva dny později už let na stejné lince trval o tři hodiny déle, trasa se prodloužila na 13 465 kilometrů a místo obvyklého západního směru stroj na lince JL43 odstartoval na východ. Svůj vzdušný prostor totiž pro letadla řady zemí světa včetně Japonska uzavřelo Rusko. Oborový tisk píše o létání jako za dob studené války.

Zákaz přeletů přes Rusko nemusí při pohledu na dvojrozměrnou mapu světa vypadat jako velký problém, ve skutečnosti ale z pohledu tohoto zobrazení světa aerolinky na delších trasách nelétaly na severní polokouli po přímce, ale „obloukem“ přes severní, často i polární oblasti. Aerolinky využíváním těchto tras ušetřily často tisíce kilometrů a cestu zkrátily obvykle o několik hodin. Na linkách z Evropy do Asie ale nejkratší možná trasa znamená téměř vždy nutnost využít ruský vzdušný prostor. Šéf aerolinek Lufthansa Carsten Spohr během telefonátu s investory minulý týden odhadl, že lety do Asie se v průměru prodlouží o dvě hodiny.

Mnohem horší je kvůli geografické poloze jejich základny například situace aerolinek Finnair. Ty minulý víkend varovaly, že jejich linky do Asie nemusejí být po uzavření ruského vzdušného prostoru ziskové, a začaly s vládou vyjednávat o finanční pomoci. Investoři na to reagovali výprodejem akcií dopravce, ty od zahájení ruské invaze na Ukrajinu ztratily více než pětinu hodnoty. „Má to na nás značný dopad. Finnair nyní připravuje nové plány linek a úsporné plány pro případ, že tato situace bude trvat déle,“ prohlásil šéf společnosti Topi Mannen.

Uzavřené nebe nad Ruskem postihne i kanadské aerolinky a v menší míře jej pocítí i američtí dopravci. Například United Airlines na neurčito odvolaly lety mezi San Franciskem a Dillí a Newarkem a Bombají. Kvůli nutnosti vyhnout se ruskému vzdušnému prostoru se totiž nasazované letouny dostávají na hranu svého doletu – poslední uskutečněný let z Bombaje do Newarku musel 2. března neplánovaně přistát na letišti Bangor na severu USA, aby doplnil palivo.

Přinejmenším část dodatečných nákladů oblétávání Ruska aerolinkám vykompenzuje to, že nebudou muset platit mimořádně vysoké poplatky za přelétávání ruského území. Byť jsou konkrétní ceny předmětem obchodního tajemství, oborové magazíny uvádějí, že přelety Ruska jsou nejdražší na světě. Rusko si navíc ponechávalo právo určovat, které aerolinky směly jeho vzdušný prostor využívat. Obecně platilo, že z každé země to smí být jen jeden dopravce. Studie Evropské unie odhaduje, že evropské aerolinky každoročně Rusku za přelety zaplatí kolem 400 milionů eur. Šéf Lufthansy Spohr nyní prohlásil, že úspory na poplatcích za přelety budou pravděpodobně vyšší než náklady na palivo kvůli oblétávání Ruska.

Tato kalkulace ale vzhledem k rostoucím cenám ropy, kterou ceny leteckého paliva věrně kopírují, nemusí dlouho platit. A ropa je nyní nejdražší od roku 2014. „Palivo je obvykle prvním nebo druhým největším nákladem aerolinek, takže ceny leteckého paliva dlouhodobě významně ovlivňují ziskovost aerolinek. V uplynulém desetiletí představovalo 15 až 35 procent provozních nákladů aerolinek,“ uvedla analytička poradenské společnosti Scope Ratings Azza Chammemová. Mezinárodního sdružení aerolinek IATA uvádí, že při současných cenách ropy mohou u některých aerolinek náklady na palivo brzy tvořit až polovinu jejich výdajů. Historická data IATA navíc dokazují, že provozní marže aerolinek jsou nepřímo úměrné cenám leteckého paliva.

Mnohé aerolinky, které se dříve zajišťovaly proti riziku růstu cen paliva, přitom na tento nástroj po zkušenostech z pandemie zanevřely. Když se totiž předloni kvůli koronaviru prakticky zastavil letecký provoz, dopravci poznali stinnou stránku těchto kontraktů, které jim neumožňovaly využít výhod plynoucích z tehdejšího pádu cen paliva. Podle Scope Ratings jsou nyní před dopady aktuálně platných cen zcela nechráněni například nízkonákladoví dopravci Wizz Air a Norwegian Air Shuttle nebo panskandinávské aerolinky SAS. Akcie maďarského Wizz Airu od poloviny února přišly téměř o polovinu své hodnoty a jsou nejníže za poslední rok a půl. Firma nyní svůj postoj k zajišťování proti růstu cen změnila a má v současnosti zafixované ceny veškerého podle předpokladů potřebného paliva na příští čtyři měsíce.

V reakci na růst nákladů hnaný ruskou invazí na Ukrajinu už první aerolinky oznamují zdražování. Šéf australských aerolinek Qantas Alan Joyce oznámil, že ceny letenek stoupnou v průměru o sedm procent. Podle zprávy aplikace pro rezervaci letenek Hopper americké aerolinky od začátku roku v průměru zdražily na domácích linkách o 21 procent a na těch mezinárodních o 13 procent. Zdražování má pokračovat přinejmenším do června, na mezinárodních linkách průměrným měsíčním tempem o pět procent.