Z Prahy do Singapuru a Tokia začneme létat za rok, slibuje nově aerolinka. Letadla ještě nemá

Takto má vypadat letadlo v barvách aerolinek Pragusa.One

Takto má vypadat letadlo v barvách aerolinek Pragusa.One Zdroj: pragusa

Plánované destinace vznikající společnosti
Základna má být v Dubrovníku a v Praze.
Základna má být v Dubrovníku a v Praze.
4
Fotogalerie

Los Angeles, New York, Johannesburg, Kuala Lumpur, Singapur, Čcheng-tu, Peking a Tokio. Vznikající letecká společnost Pragusa.One chorvatského podnikatele Krešimira Budinského sice nevzdává ambiciózní plán na provoz přímých letů z Prahy a Dubrovníku do osmi zmíněných destinací, odlet prvních letadel ale již poněkolikáté odkládá. „Začneme létat v březnu příštího roku,“ řekl deníku E15 Budinski.

Společnost původně plánovala start na loňský červen. V lednovém vyjádření pro Deník N zase Budinski zmiňoval letošní podzim jako moment, kdy se má nová firma rozletět do světa. Nyní však přichází další odklad, takže dříve než v březnu příštího roku Pragusa létat nezačne.

Šéf Letiště Praha Jiří Pos v rozhovoru pro deník E15 potvrdil, že se zástupci společnosti jedná. „Byli bychom rádi, kdyby se projekt posunul od primárních úvah ke konkrétnějším konturám, tam ale zatím nejsme,“ uvedl Pos.

I nově stanovený termín ostrého startu Pragusy však zůstává krajně nejistý vzhledem k řadě neznámých. Patří k nim i totožnost investorů, kteří měli podle Budinského poskytnout dva miliony dolarů, a totožnost subjektu, od něhož firma čerpá úvěr ve výši padesáti milionů dolarů.

Celkem 52 milionů dolarů, tedy přes 1,1 miliardy korun představuje kompletní rozpočet, který má firma údajně k dispozici. Jména investorů mají vejít ve známost v řádu měsíců. V Británii registrovaná společnost disponuje podle tamního obchodního rejstříku základním jměním ve výši pouhých sto liber.

Otázek je ale více. Pragusa, která vznikla spojením slov Prag (Praha) a latinského označení jaderského letoviska, především stále nezískala osvědčení leteckého provozovatele, přesněji certifikát AOC. „Předpokládáme jeho obdržení ve čtvrtém čtvrtletí,“ uvádí Budinski.

Jeho podnik navíc stále nemá letadla. „Jednáme s leasingovou společností, kontrakt podepíšeme zhruba za tři měsíce,“ míní podnikatel bez dalších podrobností. Flotilu hodlá zpočátku složit z momentálně nejlépe vybavených letadel pro dálkovou dopravu, a to ze čtveřice Airbusů A350-900.

„Jedná se o nejmodernější a také velmi drahé stroje, jejichž pořízení by znamenalo nutnost podpory solventního investora nebo skupiny investorů. Problémem může být také dostupnost, protože po těchto strojích je obrovská poptávka, a nový dopravce by tak musel mít dohodu s některou z leasingových společností, které už si stroje objednaly. V opačném případě mohou být dodací lhůty v řádech let,“ upozorňuje odborník na letectví z poradenské společnosti Deloitte Jakub Habarta.

Pragusa nabídne jedinou cestovní třídu, a to premium economy, což je mezistupeň mezi nejlevnější ekonomickou a dražší byznys třídou, která cestujícím nabízí například více prostoru pro nohy. Server Zdopravy.cz už ale upozornil, že žádná aerolinka dosud nepronikla do dálkové dopravy jen s prémiovou třídou na palubě s výjimkou letů Singapur – New York a dříve spojení Londýn – New York. Uspět v době pandemického útlumu letectví tak bude velmi obtížné, byť se poptávka postupně obnovuje. Letadla provozovaná Pragusou mají létat do daných destinací jednou týdně takřka celý rok.

Společnost na svém webu uvádí například okružní let Singapur – Praha – Singapur za 990 dolarů, přes 21 tisíc korun, nebo New York – Dubrovník – New York za 790 dolarů, zhruba 17 tisíc korun. „Lze očekávat relativně silnou poptávku, nicméně zda to bude zisková cena pro aerolinku, je otázka, bereme-li v potaz, že v letadle má být pouze 251 sedadel. Letadlo se téměř vždy dá zaplnit při dostatečně nízké ceně, ale je těžké udržovat při nízké poptávce linku ziskovou,“ dodává Habarta.

„Nemáme v úmyslu soutěžit s velkými aeroliniemi, jako jsou Qatar Airways, Emirates či Lufthansa, cílíme na prémiové pasažéry,“ tvrdí Budinski. V Česku prý společnost začne nabírat personál na konci léta, včetně pilotů to má být až 250 osob. V prvním roce, tedy 2023, hodlají aerolinky přepravit 200 tisíc pasažérů. Spoléhat chce i na dohody se třemi až pěti cestovními kancelářemi v každé z uvedených destinací.