Horečná výstavba se letos přesune z kolejí na dálnice

Stavba dálnice D3 v úseku Veselí nad Lužnicí - Bošilec

Stavba dálnice D3 v úseku Veselí nad Lužnicí - Bošilec Zdroj: RSD

Ředitelství silnic a dálnic hodlá letos zahájit na čtyři desítky nových staveb dálnic a silnic první třídy. To je v kontextu minulých let nevídané číslo. Špatnou zprávou pro řidiče je, že se už třetí rok po sobě nedočkají významnějšího přírůstku dálniční sítě.

Letošní rok by se dal v dálničním stavitelství nazvat rokem poklepávání základních kamenů. Ředitelství silnic a dálnic se po letech útlumu konečně podařilo naplnit zásobník připravených staveb a na silnicích to má být vidět. Bagry se mají objevit na celkem dvaceti nových dálničních staveništích; loni to bylo jedenáct a předloni žádné.

Mohutně se bude stavět především v jižních Čechách, kde má po letech dohadů a tahanic o sjezdy konečně začít stavba dálničního obchvatu krajského města. Celkem se zde rozkope 30 kilometrů. U Hradce Králové bude zase pokračovat stavba dálnice D11 směrem k polským hranicím a D35 směrem na Moravu. Základní kameny se budou poklepávat i na karlovarské D6 nebo strakonické D4. K tomu chce ŘSD zahájit modernizaci dalších šesti úseků dálnice D1.

V rozpočtu má zatím připraveno 38 miliard, což je o čtyři miliardy více, než utratilo loni. Ministr Dan Ťok ale slibuje, že najde peníze na všechny stavby, které budou připraveny k zahájení. Slibu se dá věřit i proto, že se blíží krajské volby. A poklepávání základních kamenů je oblíbenou kratochvílí vládnoucích politiků.

Síť dálnic a čtyřpruhových silnicSíť dálnic a čtyřpruhových silnic | E15

Pilný je především premiér Bohuslav Sobotka, jeho poklepávací aktivita byla už loni trnem v oku politikům hnutí ANO, které ovládá ministerstva dopravy i financí. Kladívka se ve volebním roce mimořádně hodí i proto, že nebude žádná práce pro nůžky.

Už třetím rokem po sobě se řidiči nedočkají významnějších nových úseků dálnic. Tak slabé období tu nebylo minimálně od počátku století. Česká dálniční síť tak stále měří pouze 1250 kilometrů, k dokončení jí chybí dalších tisíc kilometrů.
Malá naděje leží v severních Čechách, kde se s velkou dávkou štˇestí může před Silvestrem podařit otevřít šestnáct kilometrů D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi skrze České středohoří. Tím by se definitivně odstranil špunt na cestě z Prahy do Saska.

Nejdůležitější stavby, které se mají letos zahájit
Dálnice (dle nového značení)
D48 Frýdek-Místek obchvat
D46 mimoúrovňová křižovatka Olšany
D11 Hradec Králové – Jaroměř
D3 Úsilné – Třebonín (obchvat Českých Budějovic)
D3 Ševětín – Borek
D4 Lety – Čimelice
D6 Nové Strašecí – Řevničov
D35 Opatovice nad Labem – Ostrov
Tratě
Ústí nad Orlicí – Letohrad
Opava východ – Olomouc hl. n.
K. Vary dolní nádraží – Johanngeorgenstadt
Praha Hostivař – Praha hl. n.
Golčův Jeníkov – Čáslav
Petříkov – Borovany – České Budějovice

Nad všeobecným stavebním nadšením se ale vznáší jedno velké riziko, které může celé snažení na dlouhé měsíce zhatit. Řada plánovaných staveb má dokumentaci k vlivu na životní prostředí (EIA) podle starého zákona z roku 1992. Sem patří například D3 nebo D11. Věc nyní posuzují evropské úřady v Bruselu.

Pokud starou „eiu“ neuznají za platnou, bude muset ŘSD nechat vypracovat nové dokumentace, což může trvat rok. Tím by byl pro letošek konec i s řadou poklepávacích akcí.

Pokud jde o železnici, ta zcela jistě nezopakuje loňský hektický rok, kdy se díky připravenosti dostala i k evropským penězům původně určeným na silnice. Letošní rozpočet Správy železniční dopravní cesty činí necelých 26 miliard, loni se jí podařilo vyčerpat více než dvojnásobek. Ani železnice ale nerezignuje na velké projekty, hodlá například za tři miliardy dotáhnout čtvrtý koridor z Hostivaře do Vršovic. K zahájení má SŽDC připraveno 53 nových staveb, loni to bylo 65.