IATA: Krize evropských aerolinek se prohlubuje

Evropské aerolinky se letos propadnou do největší ztráty ze všech regionů, uvedla IATA. Ta prý dosáhne 1,2 miliardy dolarů, o sto milionů dolarů více, než činil dosavadní odhad. Dopravcům se sice podařilo mírně zvýšit počet cestujících, zároveň ale ubylo těch, kteří byli ochotni si připlatit za cestu v prémiové třídě. Na trasách do Severní Ameriky jich bylo o 2,4 procenta méně ve srovnání s předchozím rokem, poptávka po evropských letech v luxusních třídách klesla o 3,5 procenta.
Jak upozornil šéf IATA Tony Tyler, za potíže evropských aerolinek nemůže jen krize eurozóny. „Podmínky pro podnikání v Evropě jsou velmi nepříznivé,“ řekl. Svazující regulace trhu, vysoké daně, nedostatečná kapacita některých klíčových letišť či zastaralý systém řízení letecké dopravy, to jsou podle něj největší problémy, které dopravce obírají o zisky.
Aerolinky ve zbytku světa jsou na rozdíl od těch evropských z nejhoršího venku. Zatímco loni letecké společnosti v souhrnu prodělaly 8,4 miliardy dolarů, letos by měly vydělat 4,1 miliardy. IATA tak svou červencovou prognózu zlepšila o více než třetinu. Marže aerolinek by se měly zlepšit o desetinu procenta na 0,6 procenta.
Podle Tylera měl světový pokles poptávky, s nímž se dopravci potýkali, i pozitivní vliv. Řada aerolinek prošla restrukturalizací a snížila fixní náklady. „Ještě před šesti lety by bylo nemyslitelné, aby aerolinky dokázaly vytvářet zisk při ceně ropy Brent přesahující 110 dolarů za barel,“ vysvětli s tím, že letecké společnosti dokázaly zavést úspornější postupy a modernizovat své flotily.
Příští rok si aerolinky podle IATA dále polepší, když vydělají 7,5 miliardy dolarů, marže vzrostou na 1,1 procenta. Organizace vychází z toho, že hrubý domácí produkt příští rok zrychlí růst na 2,5 procenta a ropa mírně zlevní na 105 dolarů za barel.