Jančura mění Student Agency na komanditní společnost

Radim Jančura

Radim Jančura Zdroj: Jiri Slama, Sedmicka

Dopravní podnikatel Radim Jančura od základu mění strukturu svých firem. Už loni na podzim založil zastřešující akciovou společnost Student Agency holding, nyní mění právní formu své zřejmě nejznámější firmy Student Agency. Ta mimo jiné provozuje žluté autobusy.

Dosud je společností s ručením omezeným, od 1. srpna bude komanditní společností. „Dělává se to z daňových důvodů, relativně obvyklý model je to v Německu a Rakousku. U českých firem je ale takový postup poměrně výjimečný,“ uvedl pro deník E15 advokát Stanislav Servus.

Podle mluvčího Pavla Hally změna souvisí s budováním „moderního holdingového uspořádání“. „Umožní to efektivnější a ekonomičtější hospodaření skupiny. Díky konsolidaci zisku holdingu pak umožní realizaci dalších nových projektů,“ uvedl Halla. V komanditní společnosti si Jančura ponechá veškerý vliv.

Na vrcholu pyramidy stojí Student Agency holding, v němž Jančura vlastní sto procent akcií. Pod ním bude nová komanditní společnost Student Agency, kde má holding jako komplementář 98 procent, zbylá dvě procenta má komanditista Jančura jako fyzická osoba.

Podle Servuse změna neovlivňuje postavení případných věřitelů. „Banky by to neschválily, pokud by to pro ně bylo riziko,“ dodal Servus. Problém by prý mohl nastat až v případě, že by firma začala rozprodávat majetek.

Rozdíl mezi „eseróčkem“ a komanditní společností je i v ručení za závazky. Zatímco společnost s r. o. ručí celým majetkem a společníci jen do výše nesplaceného vkladu, za komanditní společnost, která rovněž za své závazky odpovídá celým majetkem, ručí navíc celým majetkem komplementář. Pokud je jím ale akciová společnost, akcionáři jsou fakticky z obliga, neboť oni za závazky společnosti neručí. Až na některé výjimky.

Pod Student Agency patří železniční dopravce RegioJet. Pokud firma mluví o nových projektech, jde s velkou pravděpodobností právě o železniční dopravu. V běhu je například záměr na provozování linky Praha–Berlín–Hamburk ve spolupráci s Deutsche Bahn. Podle Jančury si tento nápad vyžádá investici tři miliardy korun, financování přitom zajistí banky.

Radim Jančura: Jsme připraveni odkoupit pendolina Českých drah