Jančura navrhuje D1 rozbít a zalít asfaltem

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15

Fragmentace. To je řešení katastrofální situace na dálnici D1, se kterým přišel majitel Student Agency Radim Jančura. Ten zásadně nesouhlasí s provedením rekonstrukce způsobem, který plánuje Ředitelství silnic a dálnic.

Jančura si na pomoc pozval Jiřího Petráka, bývalého šéfa poradenské firmy Mott MacDonald Praha, který dlouhodobě kritizuje vysoké náklady na výstavbu českých dálnic. Jejich řešení spočívá v tom, že se současný betonový povrch rozbije na kry o maximální velikosti jednoho čtverečního metru a zalije asfaltem. To by prý stálo třetinu z dnes plánovaných 22 miliard korun.

ŘSD naopak plánuje dálnici kompletně vyměnit, tedy odbagrovat všechny vrstvy a navrch dát beton. „Koncepčně ta oprava není dobře. Je to nesmírně nákladné a časově náročné řešení,“ uvedl Petrák. Na plánech ŘSD mu vadí především dvě věci. Kromě kompletní výměny dálnice i zbourání a znovupostavení všech nadjezdů. To povede místy i k úplným uzavírkám dálnice.

Drahé nouzové řešení

ŘSD bourání mostů zdůvodňuje tím, že za 20 let se počítá s rozšířením na tři pruhy v každém směru. Původně se mělo rozšiřovat už v současnosti, nakonec ŘSD zvolilo polovičaté řešení v podobě přidání 75 centimetrů na každé straně dálnice. Tím nevznikne nový pruh, ale pouze záložní prostor pro nenadálé události na dálnici.

„Šokovalo mě, když jsem se před půl rokem dozvěděl, že se projekt omezil na dva pruhy,“ řekl Jančura. Podle něj rekonstrukce podle not ŘSD způsobí v hospodářství miliardové škody, náklady modernizace navíc Evropská unie neproplatí. Odpovědnost podle Jančury nese ministr dopravy Zbyněk Stanjura a jeho ODS.

Úřady brání své plány

„Věřím tomu, že ŘSD zvolilo adekvátní postupy, toto není věc politického rozhodnutí. Nemám důvod nevěřit těm, kdo modernizaci připravovali,“ uvedl Stanjura. „Přichází s řešením, které není vůbec ničím podloženo,“ doplnil šéf ŘSD David Čermák. Pro Jančuru ovšem mluví skutečnost, že takzvaná fragmentace byla použita už před 15 lety při rozšiřování D1 na tři pruhy v úseku Praha – Mirošovice. K dokonalosti byla dovedena u přivaděče od Benešova směrem k D1.

Nejnižší nabídky na modernizaci D1Nejnižší nabídky na modernizaci D1|E15

Neobstojí tak argument, že pro velkou zátěž kamionů není pro D1 vhodná. ŘSD může být naopak vedeno nelogickou logikou podmínek pro čerpání evropských peněz. Potřebuje jich vyčerpat co nejvíce v co nejkratším čase. Na rozšiřování na tři pruhy ovšem nemá pozemky ani dokumentaci vlivu na životní prostředí.

Modernizace na prvních dvou úsecích bude zahájena v nejbližích týdnech, předpokládá se, že u uzavírek se budou tvořit dlouhé kolony. U každé uzavírky bude nepřetržitě přítomna policie i odtahová služba.

Jančura chystá nadaci proti drahým dálnicím
Nebudou-li zrušeny všechny tendry na opravu dálnice D1, chce Radim Jančura založit Nadační fond proti nezákoným praktikám při přípravě a výstavbě dopravní infrastruktury. Ten bude mimo jiné financovat nezávislou kontrolu stavebních projektů i samotné výstavby. Cílem je rovněž potírání kartelů a střetu zájmů u projektantů, stavebního dozoru a investora.

O rekonstrukci dálnice D1 čtěte více: