Jindřichohradecká úzkokolejka je v insolvenčním řízení
Největší díl připadá na Sudop, který si za projektantské práce nárokuje 2,2 milionu korun, dodavatel železničních přejezdů AK Signal uplatnil pohledávku téměř dva miliony.
První soukromá železnice se tak dostala do potíží zhruba dva roky po velkém rozkolu akcionářů a nástupu nového vedení v čele s Borisem Čajánkem. „Až se s informacemi seznámím, tak se vyjádřím,“ uvedl pro web idnes.cz Čajánek. Jeho telefon je nyní nedostupný. Po sporech s ním odešel z firmy před dvěma lety jeden z otců zakladatelů a dlouholetý ředitel JHMD Jan Šatava. Dodnes ve firmě drží zhruba 15 procent.
„Když jsem tu firmu opouštěl, neměla žádné dluhy. Naopak jako rezervu měla na účtu tři miliony korun,“ řekl serveru E15.cz Šatava. Podle něj je situace JHMD, která vlastní a provozuje úzkokolejné tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně, ještě horší. Dluhy údajně přesahují deset milionů korun.
Problémová rekonstrukce
Po Šatavovi loni opustil firmu další zakladatel a provozní ředitel Jan Hruška. Při svém odchodu vyjadřoval nespokojenost s ekonomickou situací JHMD. Všem potížím ale nemusí být zdaleka konec. Jako problémová se jeví nedávná rekonstrukce čtyř motorových vozů za více než 60 milionů korun. Zhruba polovinu měly zaplatit unijní fondy přes dva Regionální operační programy.
Po odchodu Šatavy se plány na rekonstrukci radikálně změnily a vozy připomínající ponorky stále nejsou schváleny pro provoz. Firmě tím hrozí ztráta dotace, podle informací serveru E15.cz už dokonce vedení jihlavského ROPu příspěvek o čtvrtinu zredukovalo. Pokud skutečně soud vynese usnesení o úpadku, může si společnost nechat jen zdát i o plánované půlmiliardové dotaci na opravu kolejí.
V rukou srdcařů
Jindřichohradeckou úzkokolejku zachránili v polovině devadesátých let před zrušením nadšenci v čele se Šatavou, kteří založili Jindřichohradecké místní dráhy a necelých osmdesát kilometrů kolejí z Jindřichova Hradce do Obrataně a Nové Bystřice získali v privatizaci.
Jak uvádí Šatava, na počátku byly dva konkurenční privatizační projekty, jejichž představitelé se posléze dohodli na společném postupu. Před dvěma lety ale mezi nimi nastal rozkol a šatavovci jako zástupci železničářsko-nadšenecké menšiny přestali mít na firmu vliv.