Kapsch: ŘSD má k mýtu všechny doklady

Mýtná brána na plzeňské dálnici D5 u Berouna.

Mýtná brána na plzeňské dálnici D5 u Berouna. Zdroj: Rasch Jan/Euro

Stát má všechny potřebné dokumenty a data k hardwaru i softwaru pro výběr mýtného k dispozici od samotného spuštění provozu mýtného systému v roce 2007. České televizi to řekl výkonný ředitel provozovatele mýta, společnosti Kapsch Karel Černý. Reagoval tím na nedávné vyjádření ministra dopravy Dana Ťoka, podle něhož se k technickým detailům stát dostane nejdříve po skončení stávající smlouvy, což je pozdě.

Smlouva s Kapschem vyprší 31. prosince příštího roku a zároveň od prvního ledna 2017 by systém měl pracovat pod novým provozovatelem, uvedl ministr dopravy. Na seznámení se systémem, který mýtné od kamionů a autobusů vybírá prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran, tak podle ministra nebude dostatek času. „Toto vyjádření vycházelo z podkladů, které mi poskytli podřízení, a já nemám důvod jim nevěřit,“ řekl Ťok. Zároveň ale dodal, že pro stát i společnost Kapsch je nedůstojné se prostřednictvím médií přít, kdo z nich má pravdu, a proto se k této věci zatím nebude dále vyjadřovat.

„Veškerá dokumentace včetně dat, včetně všech šroubečků, hardware, software je na ŘSD (státní organizaci Ředitelství silnic a dálnic),“ uvedl Černý. Zároveň dodal, že zástupci Kapsche se dosud s ministrem nesešli a nevědí, do jakého detailu a co tímto vyjádřením ministr myslel.

Je třeba přechodné období

Ještě důležitější než otázka dokumentace je pro hladký přechod mezi oběma obdobími potřeba včas vyškolit dostatečnou skupinu odborníků, kteří by se systémem dokázali po roce 2016 pracovat, doplnil Václav Jirovský z dopravní fakulty ČVUT, člen ministerského výboru pro přípravu tendru na mýtné. Podle něj bude nutné zavést v roce 2016 přechodové období, během kterého by se potřební odborníci zaškolili. Nutná ovšem bude dobrá vůle obou stran, tedy Kapsche a státu, se dohodnout, doplnil Jirovský.

Ministerský výbor pro přípravu mýtného tendru by se měl poprvé sejít v úterý 20. ledna. Přestože je už nyní ve skluzu proti harmonogramu, je podle Jirovského stále reálné, že zadávací podmínky pro soutěž na výběr mýtného by dokázal připravit do stanoveného červnového termínu.

Zároveň uvedl, že nakonec nemusí jít o jeden velký tendr, ale několik malých, které dohromady budou představovat potřebný model pro fungování mýtného systému včetně požadavku EU na zavedení takzvané jednotné evropské mýtné služby. Ta představuje závazek jednotlivých států upravit národní systémy tak, aby při průjezdu Evropou mohli dopravci používat jednotnou palubní jednotku (OBU).

Stávající smlouvu nelze prodloužit

Potřebu stihnout vybrat nového provozovatele včas podle Ťoka navíc podporuje skutečnost, že prodloužení provozu mýtného systému se stávajícím dodavatelem bez řádného výběrového řízení není možné. Podle něj by se tak ministerstvo dostalo do stejného problému jako hlavní město Praha s projektem opencard. Jako nouzové řešení pro tento případ už dříve oznámil, že je ochotný opět přistoupit k výběru mýta v podobě papírových časových kuponů, které dosud využívají pro platby osobní automobily.

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. V Česku je elektronické mýtné od roku 2007. Loni se vybralo 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 58 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží firmě Kapsch a jejím subdodavatelům 18 až 20 procent.