Kiwi.com zažilo rok hrůzy. Vyhledávači letenek se propadly tržby o 21 miliard

Oliver Dlouhý, zakladatel a spolumajitel Kiwi.com

Oliver Dlouhý, zakladatel a spolumajitel Kiwi.com Zdroj: Michael Tomeš, E15

Stejně jako pro celý letecký byznys byl rok 2020 mimořádně špatný i pro český vyhledávač letenek Kiwi.com. Brněnské firmě se meziročně propadly tržby z 32,2 miliard korun na 11,6 miliardy korun. Společnost dosáhla čisté ztráty převyšující jednu miliardu, předloni přitom prodělala přes 140 milionů.

„Obrat společnosti klesl na dvanáct miliard především díky výraznému propadu rezervací letenek oproti roku 2019. Vývoj podnikání v souladu s očekáváním společnosti dosáhl přibližně třiceti procent původního rozpočtu,“ píše Kiwi.com ve výroční zprávě za rok 2020.

Firma loni též meziročně snížila průměrný počet zaměstnanců, a to o necelou stovku na 962. Náklady na jejich mzdy naopak mírně vzrostly na 650 milionů korun.

Video placeholde
Storno zájezdu, aneb Když nemůžete odjet • Videohub

Další výhled se bude do značné míry odvíjet od vládních nařízení, která omezují cestování. „Společnost předpokládá, že její vývoj bude i nadále odpovídat celosvětovým trendům v oblasti letecké přepravy, a očekává její zotavení do roku 2024. Do té doby má společnost dostatečné finanční prostředky k udržení likvidity, než bude opět zisková,“ uvádí firma.

K překlenutí náročného období Kiwi.com čerpalo úvěr u Komerční banky a Citibank Europe ve výši až do 45 milionů eur se splatností 35 měsíců.

Kiwi.com čelí ostré kritice klientů za to, že pomalu či vůbec nevrací peníze za nákup letenek na zrušené či odložené lety. Brněnská společnost se dlouho bránila tím, že dokud neuvolní peníze dané aerolinky, nemá hotovost, kterou by mohla vracet. Letos v září však vyčlenila šedesát milionů z vlastních zdrojů, aby zákazníkům pomohla. Klienti dostali kredity na nákup libovolné letenky s platností na dva roky. 

„Dopady pandemie na cestovní průmysl a naše zákazníky hluboce zasáhly Kiwi.com i mě. Tok refundací od aerolinek byl naprostým chaosem, a ačkoliv může být těžké zvenku porozumět situaci, ve které jsme se přes značné komplikace snažili tyto refundace vymoci, dělali jsme a stále děláme vše, co je v našich silách, abychom dostali zpět k zákazníkům, co jim náleží. Ne vždy je to ale možné,“ řekl zakladatel a spolumajitel Kiwi.com Oliver Dlouhý.

V poslední době také přibylo žalob na Kiwi.com. To se soudí s největším evropským nízkonákladovým dopravcem Ryanair nebo s americkými Southwest Airlines. Nizozemský dopravce KLM zase poslal do Kiwi.com dopis, ve kterém žádá, aby česká společnost přestala prodávat jeho letenky. „Ohrožují pověst vysoké kvality našich služeb,“ řekla dříve deníku E15 mluvčí KLM Marjan Rozemeijerová.

„Pracujeme pro zákazníka, ne pro leteckou společnost. Zákazníci mají právo znát všechny nabídky a ceny, které jsou k dispozici v rámci veřejně dostupných dat,“ uvedlo Kiwi.com na svou obhajobu.