Aerolinky versus Kiwi.com. O co jde ve sporu dopravců a českého vyhledávače

Boeing 737 aerolinek Ryanair na letišti Palma de Mallorca

Boeing 737 aerolinek Ryanair na letišti Palma de Mallorca Zdroj: Reuters

Největší nízkonákladové aerolinky v Evropě Ryanair tvrdí, že nebudou pouštět na palubu letadel klienty s letenkami koupenými přes Kiwi.com.
Kdyby Ryanair skutečně zabraňoval lidem s letenkami od Kiwi.com ve vstupu do letadla, měli by odmítnutí cestující podle expertů nárok na kompenzace, to zřejmě aerolinka nechce riskovat.
Nizozemské KLM si pro změnu stěžuje na Kiwi.com kvůli  problémům s refundacemi a žádá klienty, aby nekupovali letenky na spoje KLM přes Kiwi.com.
Americkým Southwest Airlines vadí, že Kiwi.com prodává letenky bez jejich souhlasu, Ryanair za totožný problém v roce 2019 podal na Kiwi.com žalobu.
5
Fotogalerie

V posledních týdnech se naplno rozhořel spor mezi leteckými dopravci a vyhledávačem letenek Kiwi.com. O co v něm jde? Aerolinkám se dlouhodobě nelíbí, jak český vyhledávač přistupuje k prodávání letenek na jejich letecké spoje. Kiwi.com kritiku odmítá a nespokojenost tradičních dopravců považuje za omezování možností cestování.

Má právo Ryanair nepustit cestující s letenkou od Kiwi na palubu? 

„Žádný evropský předpis nepřiznává Ryanairu právo na základě aktuálních skutečností nevpouštět cestující na palubu,“ říká advokátka a odbornice na cestovní právo Klára Dvořáková z Holubová Advokáti. „Existují pouze určité důvody, kdy tak může učinit, jako například když cestující nemá pas nebo další nezbytné doklady,“ říká Dvořáková.

„Nicméně Ryanair má dlouhodobě zanesené v obchodních podmínkách další důvody, pro které může odmítnout vstup zákazníka do letadla, ale většina soudů v Evropě mu tento pokus zamítla,“ vysvětluje odbornice. Tento problém může podle oslovených expertů rozhodnout pouze soudní spor, při kterém se jasně vymezí vztah mezi leteckými společnostmi a zprostředkovateli letenek. 

Skutečně Ryanair nevpouští cestující s letenkou zakoupenou prostřednitcvím Kiwi.com? 

Zatím ne. Podle všeho chtěl Ryanair pouze vyvolat dojem, že s palubními lístky od Kiwi.com nelze vstoupit na palubu jejich letadel, ale podle zkušeností cestujících se tak neděje.

Kdyby irský dopravce skutečně zabraňoval ve vstupu do letadla, měli by odmítnutí cestující nárok na kompenzace, což zřejmě aerolinka nechce riskovat. „Je však otázka, zda takové jednání neznamená ze strany Ryanairu nekalou soutěž,“ říká Dvořáková. 

Jak se Kiwi.com liší od ostatních vyhledávačů letenek? 

Vyhledávače letenek mají ve většině případů navázanou smluvní spolupráci s leteckou společností, jejichž letenky nabízejí zákazníkům. „S leteckými společnostmi máme obchodní vztahy založené na vzájemné spolupráci. Komunikujeme na denní bázi společné obchodní, cenové a marketingové záležitosti. Jsme tak prodlouženou rukou leteckých dopravců pro prodej letenek,“ vysvětluje Josef Trejbal ze společnosti Asiana, která provozuje například portál Letuška.cz.

Naproti tomu Kiwi.com nabízí i letenky těch společností, které s českou společností nespolupracují, nebo se vůči ní dokonce ohrazují, jako je například Ryanair nebo Aeroflot. 

INTERNATIONAL E-COMMERCE SUMMIT 2021: Více informací a vstupenky najdete zde >>>

Co vadí leteckým společnostem na praxi Kiwi.com? 

Každá letecká společnost má problém s trochu jinou praxí Kiwi.com. Americkým Southwest Airlines vadí, že Kiwi.com prodává letenky bez jejich souhlasu, Ryanair za totožný problém v roce 2019 podal na Kiwi.com žalobu. Aeroflot zase Kiwi.com kritizuje za komplikace při navazujících letech, které mohou způsobit, že někteří z cestujících nemohou nastoupit na palubu letadla. Nizozemské KLM si pro změnu stěžuje na problémy s refundacemi.

Jak na kritiku leteckých dopravců reaguje Kiwi.com? 

„V Kiwi.com neustále čelíme novým výzvám a přinášíme na trh stále nové inovace, dá se tedy také předpokládat, že některé společnosti se pokusí proti nám bojovat. Na tuto situaci jsme nicméně připraveni a také na náklady související s právní ochranou našich snah tak, abychom zákazníkům umožnili svobodně se rozhodnout,“ uvedla firma na dotaz deníku E15 k žalobě ze strany Southwest Airlines.

„Pracujeme pro zákazníka, ne pro leteckou společnost. Zákazníci mají právo znát všechny nabídky a ceny, které jsou k dispozici v rámci veřejně dostupných dat,“ dodala firma s tím, že tradičním aerolinkám se nelíbí svoboda volby, kterou český vyhledávač nabízí, a chtějí i nadále omezovat a kontrolovat chování zákazníků.