Další rána pro vyhledavač letenek Kiwi. Žalují jej americké aerolinky

Zakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý

Zakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý Zdroj: Michael Tomeš

Kiwi.com se loni muselo vypořádat se značným výpadkem příjmů.
„Do značné míry je tento případ o tom, zda veřejné informace jsou skutečně veřejné,“ uvedla společnost Kiwi.com.
Zakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý
Zakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý
5
Fotogalerie

Letecká společnost South- west Airlines žaluje vyhledávače letenek Kiwi.com a Ski­plagged. Americké aerolinky přistoupily k právním krokům, protože jsou přesvědčeny, že se jejich letenky nabízejí a prodávají bez povolení. Žalované strany jakékoli porušení práva odmítají.

Southwest Airlines obviňuje agregátory letenek ze stejných prohřešků. Vyhledávače podle něj nabízejí letenky bez předchozí domluvy, což aerolinky považují za porušení obchodních podmínek.

Právníci Southwestu dodávají, že Kiwi.com a Skiplagged vzájemně spolupracovaly a letenky prodávaly za vyšší cenu. „Kiwi vědomě a záměrně přebírá informace o letenkách ze stránek Southwestu k vlastnímu komerčnímu prospěchu a bez povolení Southwestu,“ stojí v žalobě, která dorazila na texaský soud. „Kiwi ani Skiplagged nemají povolení zobrazovat nebo prodávat letenky Southwestu,“ napsali právníci letecké společnosti.

„Skiplagged nepoužívá stránku Southwest.com ani jejich API (rozhraní pro programování aplikací – pozn. red.) k tomu, aby získal data pro Skiplagged,“ oponuje americký vyhledávač letenek. Proto se na nás nevztahují obchodní podmínky, odmítá společnost. 

„Pracujeme pro zákazníka, ne pro aerolinky, zákazníci mají právo znát všechny nabídky a ceny,“ sdělila deníku E15 mluvčí Kiwi.com. „Do značné míry je tento případ o tom, zda jsou veřejné informace skutečně veřejné. Společnost Southwest Airlines usiluje o omezení přístupu konkurentů k veřejným online informacím týkajícím se tarifů,“ odmítá Kiwi.com pochybení.

E-COMMERCE SUMMIT 2021

Podle vyjádření Kiwi.com chtějí tradiční aerolinky „nadále kontrolovat chování zákazníků, omezovat jejich možnosti a znemožnit srovnávání cen z veřejně dostupných informací“. Southwest je jedním z osmi stovek dopravců, jejichž letenky Kiwi.com nabízí.

„V Kiwi.com neustále čelíme novým výzvám a přinášíme na trh stále nové inovace, dá se tedy také předpokládat, že některé společnosti se pokusí proti nám bojovat,“ sdělila deníku E15 mluvčí Kiwi.com. „Na tuto situaci jsme nicméně připraveni a také na náklady související s právní ochranou našich snah tak, abychom zákazníkům umožnili svobodně se rozhodnout.“

Kiwi.com za minulý rok nabralo ztrátu ve výši desítek milionů eur, kvůli pandemickým opatřením muselo vrátit klientům desítky milionů eur, které vyplácí dodnes. K zisku se s největší pravděpodobností nevrátí ani letos. Vyhledávači se však postupně vracejí klienti, v květnu se pohyboval na sedmdesáti procentech oproti roku 2019.

Také Southwest Airlines zaznamenaly ztrátu, v jejich případě částka přesáhla tři miliardy dolarů. Loni požádaly o finanční pomoc americkou vládou, díky čemuž získaly záchranný příspěvek 1,7 miliardy dolarů. Jedná se o jedny z největších aerolinek ve Spojených státech, každý rok přepraví desítky milionů pasažérů.

Video placeholde
Covid pas a aplikace Tečka • Videohub