Kontejnerový obr Hanjin žádá o nucenou správu. Přístavy odmítají jeho lodě

Hanjin Shipping

Hanjin Shipping Zdroj: CC BY-SA 2.0: John Murphy

Největší jihokorejský kontejnerový přepravce Hanjin Shipping požádá soud o nucenou správu. Věřitelé totiž firmě odmítli nadále poskytovat finanční podporu. Sedmý největší kontejnerový přepravce světa také oznámil, že některé přístavy od Číny až po Španělsko začaly odpírat přístup jeho plavidlům. Obávají se, že zadlužená společnost nebude schopna uhradit příslušné poplatky.

Poradenská společnost Alphaline uvedla, že krach společnosti Hanjin Shipping by byl největším bankrotem kontejnerových přepravců z hlediska kapacity. Překonal by i bankrot transatlantické přepravní společnosti United States Lines z roku 1986.

Mateřská společnost jihokorejského přepravce vypracovala finanční plán na snížení dluhu, který ke konci loňského roku činil 5,6 bilionu wonů (122 miliard korun). Banky v čele se státem ovládanou korejskou rozvojovou bankou KDB ale tento plán označily za neadekvátní a odmítly firmě dál poskytovat finanční podporu.

Až společnost Hanjin o nucenou správu požádá, soud rozhodne, zda se podnik může reorganizovat, anebo zda bude vyhlášena likvidace, řekl agentuře Reuters soudce okresního soudu v Soulu. Tento proces trvá obvykle měsíc či dva, v případě firmy Hanjin by to ale prý mohlo být méně.

Jihokorejské rejdařské společnosti byly desítky let motorem exportně zaměřené jihokorejské ekonomiky. Útlum zahraničního obchodu a nadbytek kapacit ale vedl k útlumu na trhu, což firmám přivodilo ztráty a zatížilo je dluhy, takže nyní procházejí bolestnou restrukturalizací. Rozhodnutí státem řízené KDB nedržet dále Hanjin nad vodou navíc ukazuje, že vláda v Soulu vůči problematickým korporacím zaujímá tvrdší postoj.

O zdravý majetek Hanjinu by mohla mít zájem konkurence. Jihokorejská komise pro finanční služby uvedla, že o převzetí ziskových plavidel, zahraničních podnikatelských sítí nebo klíčových zaměstnanců zadlužené společnosti bude uvažovat jihokorejská společnost Hyundai Merchant Marine, která je v Koreji druhou největší firmou v oblasti lodní přepravy. Podle mluvčího firmy ale o žádné akvizici části majetku Hanjinu zatím rozhodnuto nebylo.