Kontejnerový obr Hanjin žádá o nucenou správu. Přístavy odmítají jeho lodě
Poradenská společnost Alphaline uvedla, že krach společnosti Hanjin Shipping by byl největším bankrotem kontejnerových přepravců z hlediska kapacity. Překonal by i bankrot transatlantické přepravní společnosti United States Lines z roku 1986.
Mateřská společnost jihokorejského přepravce vypracovala finanční plán na snížení dluhu, který ke konci loňského roku činil 5,6 bilionu wonů (122 miliard korun). Banky v čele se státem ovládanou korejskou rozvojovou bankou KDB ale tento plán označily za neadekvátní a odmítly firmě dál poskytovat finanční podporu.
Až společnost Hanjin o nucenou správu požádá, soud rozhodne, zda se podnik může reorganizovat, anebo zda bude vyhlášena likvidace, řekl agentuře Reuters soudce okresního soudu v Soulu. Tento proces trvá obvykle měsíc či dva, v případě firmy Hanjin by to ale prý mohlo být méně.
Jihokorejské rejdařské společnosti byly desítky let motorem exportně zaměřené jihokorejské ekonomiky. Útlum zahraničního obchodu a nadbytek kapacit ale vedl k útlumu na trhu, což firmám přivodilo ztráty a zatížilo je dluhy, takže nyní procházejí bolestnou restrukturalizací. Rozhodnutí státem řízené KDB nedržet dále Hanjin nad vodou navíc ukazuje, že vláda v Soulu vůči problematickým korporacím zaujímá tvrdší postoj.
O zdravý majetek Hanjinu by mohla mít zájem konkurence. Jihokorejská komise pro finanční služby uvedla, že o převzetí ziskových plavidel, zahraničních podnikatelských sítí nebo klíčových zaměstnanců zadlužené společnosti bude uvažovat jihokorejská společnost Hyundai Merchant Marine, která je v Koreji druhou největší firmou v oblasti lodní přepravy. Podle mluvčího firmy ale o žádné akvizici části majetku Hanjinu zatím rozhodnuto nebylo.