Korejka se v letounu ČSA poranila o injekční stříkačku, žaluje Korean Air

Airbus A330 ČSA

Airbus A330 ČSA Zdroj: CSA

Před dvěma lety se v airbusu Českých aerolinií mířícího ze Soulu do Prahy jihokorejská cestující poranila o použitou injekční stříkačku, která uvízla v kapse sedadla. Žena se nyní kvůli tomu obrátila na korejský soud. O odškodnění za psychickou újmu a nemocniční péči zažalovala dopravce Korean Air, který se na letu partnersky podílel.

Pasažérka podle jihokorejské tiskové agentury Yonhap požaduje 70 milionů wonů, což je víc než 1,5 milionu korun, jako náhradu škody na pokrytí nemocniční péče a psychické újmy související s incidentem.

A co se vlastně stalo? Žena 12. září 2014 letěla se svojí dcerou z Jižní Koreje do Prahy, během dlouhé cesty se protahovala a při tom se bodla o zapomenutou cizí stříkačku v kapse opěradla před sebou.

Pochopitelně se obávala možné nákazy, zejména AIDS, ale i dalších nemocí. Na palubě dostala potřebnou péči a v Praze šla stříkačka na testování do nemocnice. Na výsledky pak žena musela čekat několik dní. Stříkačku také chtěla nechat vyšetřit v Koreji, ale od české nemocnice ji údajně nedostala zpět.

„České aerolinie cestující poskytly maximální možnou péči a součinnost. Byla okamžitě převezena na odborné lékařské vyšetření a odběry. Dle lékařských zpráv se žádné nakažení nebo poškození zdraví nepotvrdilo,“ uvedl k tomu pro E15.cz mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Od Korean Air se později podle Yonhap dozvěděla, že jí nedají žádné odškodné, protože se nehoda stala při letu ČSA a za to oni nenesou zodpovědnost.

Korejská společnost ale namítla, že o kompenzaci s žalující stranou jednala, ale nedospělo to k žádné dohodě. „Přijmeme opatření po právním posouzení, jakmile případ projedná soud,“ citovala agentura Yonhap zástupce Korean Air. Český dopravce v této chvíli nechce incident více komentovat. „Probíhající resp. neuzavřené soudní spory nekomentujeme, ani nepředjímáme výsledky rozhodnutí soudu,“ dodal Šabík.

Inkriminovaný let zajišťovaly ČSA se svým airbusem a Korean Air se na něm podílely v rámci takzvaného sdílení kódu. Takový partner má v letadle zajištěna místa, která prodává svým zákazníkům.

Podle Yonhap by tento případ mohl nastavit hranice odpovědnosti mezi provozovatelem letu a právě tímto partnerem. Advokát žen tvrdí, že i když Korean Air nebyl skutečným dopravcem, musí nést stejnou odpovědnost jako ČSA podle Montrealské úmluvy. Ta sjednocuje pravidla mezinárodní letecké přepravy.