Koridor ze Zbirohu do Rokycan je hotov, stál 4,2 miliardy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CTK

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončila modernizaci více než jednadvacetikilometrového úseku ze Zbirohu do Rokycan za 4,2 miliardy korun. Na nové dvojkolejné trati, kde vznikla nová zastávka Kařez, mohou jezdit naklápěcí vlaky až dvojnásobnou rychlostí do 160 kilometrů za hodinu.

Na III. tranzitním koridoru z Prahy do Chebu tak zbývá do roku 2020 dostavět úseky z Prahy do Berouna a do roku 2016 budou hotové části z Rokycan do Plzně a průjezd nádražím Plzeň, jak řekl náměstek pro modernizaci Mojmír Nejezchleb.

„Trať Zbiroh - Rokycany má nyní evropské parametry. Je vedená v původní stopě, vybudovaly se jen dvě přeložky (mezi Kařízkem a Mýtem a Holoubkovem a Rokycany). Došlo tu ke zkrácení jízdní doby zhruba ze 14 minut o necelé čtyři minuty,“ uvedl. Tříletá stavba zahrnovala hlavně úpravy směrových a sklonových poměrů pro zvýšení rychlosti a dále výměnu svršku, který je na betonových pražcích s pružným upevněním a bezstykovou kolejí. Po celém úseku mohou nyní jezdit klasické vlaky rychlostí 120 kilometrů za hodinu a naklápěcí soupravy až 160 kilometrů za hodinu, vysvětlil.

Evropský operační program přispěl třemi miliardami

SŽDC zrušila stanici Zbiroh, kde zůstala jen dopravna, a nahradila ji novou zastávkou Kařez. V Kařízku upravila rozmístění kolejiště, které umožnilo vybudování ostrovního nástupiště mezi první a druhou kolejí, podobně jako v Holoubkově. Dvě ostrovní nástupiště získalo nádraží v Rokycanech. Na vjezdu do Rokycan vznikl nový most přes řeku Klabavku jako součást protipovodňových opatření města.

„Zastávka Kařez vznikla kousek od centra obce, což je velmi přínosné hlavně pro mládež a starší. Zrušené nádraží Zbiroh, které je také na našem katastru, bylo dva kilometry,“ řekl starosta Kařezu Václav Krofta. Díky zastávce podle něj využívá železnici daleko více lidí.

Stavbu podpořil 77 procenty, téměř třemi miliardami korun, evropský operační program Doprava. Další peníze dal stát a 18,5 milionu korun město Rokycany na podchody.

Úsek z Plzně do Chebu zahrnuje nejdelší český železniční tunel

Na III. tranzitním koridoru z Prahy do Chebu je od roku 2011 hotová západní větev mezi Plzní a Chebem, loni skončila stavba Beroun - Zbiroh. Minulý měsíc byly zahájeny práce na úseku z Rokycan do Plzně, který bude hotový do konce roku 2016. Stavba za čtyři miliardy korun zahrnuje nejdelší český železniční tunel o délce 4,2 km.

Pokračují také přípravné práce na optimalizaci části Smíchov - Beroun, která bude rozdělena na tři úseky. Oba krajní, tedy Praha - Černošice a Králův Dvůr - Beroun, budou hotové do roku 2018. „Nejsložitější stavbou je průjezd Černošicemi a Řevnicemi. Do roku 2020 tam uděláme podstatný kus práce,“ řekl Nejezchleb. SŽDC chce čerpat peníze z operačního programu Doprava II a nového fondu CEF. „Tvoří se přípravná dokumentace a začíná se jednat o územním rozhodnutí a výkupech pozemků,“ řekl. Stavba „nesmírně složitého úseku“ se možná protáhne do roku 2022.

SŽDC hledá dodavatele na rekonstrukci plzeňských kolejí

Průjezd Plzní ve směru na Domažlice za 950 milionů bude hotový ještě letos. SŽDC už vybírá dodavatele na rekonstrukci plzeňských kolejí ve směru na Prahu, také za miliardu korun.

Koridor z Prahy do Plzně bude dvojkolejný. V pokračujícím směru na Cheb vedou obě koleje do Pňovan na Plzeňsku. Z Pňovan až do Lipové u Chebu vede jedna kolej a z Lipové opět dvě stopy. Celá západní větev III. koridoru z Prahy do Chebu, stavba za více než 30 miliard korun, zkrátí dobu cestování z Prahy do Plzně na polovinu pod hodinu.

Jan Šindelář: Kouzla na kolejích