Kraj nabízí jindřichohradecké úzkokolejce smír ve sporu o dotace. Ta váhá

Jindřichohradecká úzkokolejka

Jindřichohradecká úzkokolejka Zdroj: Jitka Erbenova, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) si mohou pro letošek významně polepšit, alespoň pokud jde o provoz na území jižních Čech. Radou Jihočeského kraje prošel návrh na zvýšení dotace, za objednané vlaky je kraj ochoten platit téměř 73 korun za kilometr. Oproti minulým létům je to nárůst o více než jedenáct korun. Celková platba kraje by se tak zvedla o dva miliony na třináct milionů.

Drážní společnost navíc může dostat jednorázově sumu 2,8 milionu. Kraj totiž souhlasil se zpětným proplacením odpisů za nové vlaky za období od září 2014 do prosince 2015. Kraj zatím odpisy neplatil, neboť jejich výše nebyla kvůli krácení evropské dotace dlouho zřejmá. „Je na dopravci, zda tuto možnost využije a nabídku přijme,“ uvedl mluvčí kraje Radek Šíma.

Společnost JHMD ale smlouvu zatím nepodepsala a vzala si čas na rozmyšlenou. „Naším hlavním cílem je dohoda, pro nás je důležité hlavně zachování dopravní obslužnosti,“ řekl spolumajitel a ředitel firmy Boris Čajánek. Podle něj se ale skutečná výše prokazatelné ztráty pohybuje kolem stokoruny na vlakový kilometr.

Ještě ve složitější situaci je společnost v Kraji Vysočina, kam vede severní větev úzkokolejky. Tamní hejtmanství nechce o navýšení dotace ani slyšet, podle mluvčí Jitky Svatošové kraj přesně dodržuje desetiletou smlouvu z roku 2009. Pro letošek tak nabídl navýšení pouze o inflaci, která byla loni téměř nulová.

Ministerstvo dalo za pravdu krajům

Právě smlouva z roku 2009 a povinnosti z ní vyplývající jsou dlouhodobě předmětem sporů mezi kraji a firmou.
Podle JHMD kraje po léta nehradí celou ztrátu z provozu vlaků, na což doplácejí akcionáři. Na popud firmy spor řešilo ve správním řízení ministerstvo vnitra, které dalo v prosinci za pravdu krajům. Firma jeho výrok napadla u pražského městského soudu. Žádá proplacení celkem více než pěti milionů korun.

Úzkokolejka je turistickým fenoménem České Kanady a okolí. Ročně ji využije 400 tisíc lidí. Její budoucnost ale závisí na tom, zda kraje a majitelé JHMD najdou do dalších let společnou řeč.