Kraje nechtějí ztratit vliv na regionální vlaky, o slovo se hlásí stát

Vlaky Regionova

Vlaky Regionova Zdroj: E15

Ta třaskavá otázka vzešla z ministerstva dopravy a má hodnotu osmi miliard korun. Zjednodušeně jde o to, kdo bude objednávat a dotovat regionální vlaky. Dnes tak činí kraje, systém má ale řadu nedostatků. A podle jednoho z ministerských návrhů by mohl vzít lokálky pod svá křídla stát.

Ten dnes objednává jen rychlíky a další dálkové spoje. Už první setkání zástupců krajů a ministerských úředníků koncem minulého týdne ukázalo, že se odpověď nebude hledat snadno. Jedno je ale skoro jisté, kraje se podle zjištění deníku E15 vlivu na regionální vlaky a miliardové dotace nevzdají.

„Největší obavou krajů je, že objednávka ministerstva nebude brát zřetel na jejich potřeby. Což je vidět na rychlících, na které mají kraje přes veškeré sliby nulový vliv,“ řekl náměstek pro dopravu z Pardubického kraje Jaromír Dušek, který první setkání obou stran hostil. Podle Duška státem objednané rychlíky často nezapadají do krajských systémů integrované dopravy, ve kterých by se ještě o poznání hůře mohly projevit zásahy státu do provozu krajských vlaků.

Deset let dotací
Organizátor pražské dopravy ROPID uzavřel desetiletou smlouvu na linku z Masarykova nádraží do Čakovic se soukromou firmou KŽC Doprava. Ta na lince provozuje starou lokálku řady 810, po pěti letech by ji měla doplnit o nízkopodlažní vozidlo. ROPID zadal dotovanou linku přímo bez tendru, což se nelíbí ostatním dopravcům.

„Považujeme za správné, že o regionálních, lokálních či místních přepravních potřebách občanů rozhodují volení zástupci přímo z těchto regionů, nikoli centrálně řízení ministerští úředníci,“ doplnil Duškův kolega z Karlových Varů Petr Navrátil. Obavy o „své“ integrované systémy, přestupové návaznosti na autobusy, dojížďku do škol a práce mají i další krajští politici a úředníci. Jenže i rezort má své argumenty.

České dráhy a případní další dopravci musejí každoročně složitě vyjednávat s patnácti různými partnery, financování je nestabilní, krajské systémy jsou nezřídka uzavřené a nenavazují na sebe. Úřad zdůrazňuje i skutečnost, že z osmi miliard, kterými kraje ročně dotují regionální vlaky, skoro tři miliardy posílá stát. A přitom nemá jakoukoli možnost do krajské dopravy mluvit.

Hledání nového systému veřejné dopravy je zatím ve fázi kladení otázek, jasno má být do konce roku. Pokud nastanou změny, měly by platit nejpozději od roku 2019, kdy vyprší desetileté smlouvy Českých drah s kraji.