Kraje nestíhají vybírat nové železniční dopravce. Zaplatí to cestující?

Vlaky Regiojetu

Vlaky Regiojetu Zdroj: Michael Tomeš

Pantograf Českých drah
Arriva spustila linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou
Leo Express
Vlaky Regiojetu
Dopravce Arriva jezdí nově mezi Prahou a Benešovem.
6
Fotogalerie

Regionální spoje železniční dotované dopravy provozují v jednotlivých krajích téměř výhradně České dráhy na základě desetileté smlouvy, ta vyprší na konci roku 2019. Většina krajů bude vypisovat přímá zadání či výběrová řízení hledající nové dopravce až během příštího nebo přespříštího roku, soukromí dopravci však na přípravu provozování daného spoje potřebují minimálně dva až tři roky. Reálně tak hrozí, že soukromníkům nebude reálně umožněno stihnout potřebnou přípravu na provozování některých z celkem osmdesáti milionů kilometrů vlakových spojů.

Většina samospráv navíc upřednostní formu přímého zadání na úkor výběrového řízení, které je časově náročnější.

„V České republice je připraveno nejméně tři až pět dopravců, kteří by určitě projevili zájem o účast v transparentních výběrových řízeních,“ říká mluvčí Regio Jet Aleš Ondrůj s tím, že společnost preferuje formu výběrových řízení, s čímž souhlasí i ostatní dopravci.

„Je-li více uchazečů, má se zvolit tato forma,“ souhlasí Kateřina Veitová, mluvčí konkurenčního Leo Express. Ten dosud působí v devíti krajích, ovšem na nedotovaných linkách.

Většina krajů ale oznámí méně náročné přímé zadání během příštího roku. Dá se předpokládat, že pro České dráhy bude jednodušší vyhovit podmínkám objednavatele – krajům – než pro soukromé dopravce vzhledem k tomu, že na drtivé většině spojů dosud jezdily právě vlaky národního dopravce. Regio Jet i Leo Express potřebují na přípravu provozování spoje minimálně dva roky.

„Pokud k tomu dojde, tak kraje zakonzervují dnešní stav, všechny peníze ze státního přihrají jednomu předem danému hráči a nebudou přitom řešit, jestli by nemohly mít na dané trati lepší službu,“ obává se Daniel Adamka, generální ředitel dopravce Arriva. Tomu prý stačí na přípravu kratší doba než dvěma největším společnostem, Adamka hovoří o dvanácti až patnácti měsících.

Čtěte také: Grandi Stazioni podala žalobu na České dráhy. Za ušlý zisk požaduje 1,2 miliardy korun

Pokud by kraje prodlužovaly smlouvu s Českými drahami aniž by předtím vypsaly výběrová řízení, prodělají na tom podle Adamky všichni. "Z daní pošleme víc státem vlastněnému dopravci a nikdo nebude mít páku, aby se kvalita služeb na regionálních tratích zlepšovala," myslí si.

České dráhy nyní komunikují s krajskými samosprávami o možném pokračování spolupráce, obhájit chtějí maximum spojů. Na rozdíl od soukromníků preferují formu přímého zadání.

„Je to zcela legitimní postup. Zároveň tím objednatelé získávají čas na přípravu parametrů soutěží, které dnes nejsou připraveny tak, aby bylo zajištěno, že zákazníci nepřijdou o síťové služby,“ uvádí za České dráhy Radek Joklík.

Ne všechny kraje jsou ale pozadu. Liberecký už vypsal výběrová řízení, do konce letošního roku zvolí stejnou formu Jihomoravský. Žádný kraj však není omezen termínem, do kdy výběrová řízení či přímá zadání vypisovat.

„Kraje musí uzavřít nové smlouvy nejpozději do prosince 2019, aby bylo zajištěno provozování dopravy od ledna následujícího roku,“ vysvětlila Michaela Vrbová z Asociace krajů, která nebude navrhovat samosprávám jednotný postoj.