Lesní cesty vyvolaly poprask mezi stavbaři
„Je to zneužití tristní situace ve stavebnictví, zavání to téměř vydíráním,“ řekl deníku E15 šéf velké stavební firmy, jméno si zveřejnit nepřál. Podle něj nemají firmy žádné volné peníze, za které by stavěly. Na financování lesní cesty by si proto musely půjčit, což by ve finále zakázku lesům prodražilo o úroky.
„V každém případě toto nemůže být standardem, je to velice neobvyklý postup,“ doplnil jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda. Neskrývá přitom obavy, že se podobný postup bude opakovat. V Luhačovicích jde o necelých 13 milionů, celkově ale lesní cesty loni spolkly kolem miliardy korun.
Podle mluvčího Lesů ČR Zbyňka Boublíka jsou ale obavy liché, podnik prý po interní kontrole podmínky kritizované zakázky předělá. „Přestože toto nastavení není v rozporu s žádným ustanovením obecně závazného právního předpisu, budou zadávací podmínky zadavatelem v souladu se zákonem v této části upraveny, přičemž zadavatel současně prodlouží lhůtu pro podání nabídek tak, aby od okamžiku změny činila celou původní délku lhůty pro podání nabídek,“ sdělil na dotaz deníku E15 Boublík.
Stavební firmy však nekritizují pouze lesy, základ problému vidí u legislativní rady vlády. Ta z návrhu vyhlášky k obchodním podmínkám pro stavební zakázky vypustila větu, že financování má být průběžné. „Rada vlády bohužel vyhlášku zjednodušila, takže je v podstatě k ničemu,“ řekl k tomu Svoboda.
Stavebnictví je v dlouhodobém propadu, v květnu zrychlilo pokles na 3,5 procenta z 2,7 procenta v dubnu. Výsledkem je trend, že i velké firmy se perou o malé zakázky.