Letiště Praha prodělalo loni miliardu a z hluboké ztráty nevybředne ani letos

Letiště Praha loni prodělalo přes miliardu korun.

Letiště Praha loni prodělalo přes miliardu korun. Zdroj: Tomeš Michael / E15

Šéf letiště Jiří Pos od letoška očekává 400milionovou ztrátu.
Tržby mají letos dosáhnout na 4,6 miliardy korun.
V letním letovém řádu letiště nabídne mimo jiné přímé spoje do New Yorku.
4
Fotogalerie

Cestující se na Ruzyni postupně vracejí, ale zisky ještě ne. Letiště Praha v loňském roce vykázalo ztrátu přes jednu miliardu korun. Obrat činil 3,2 miliardy. Státní podnik předpokládá, že i letos skončí ve ztrátě, jež má dle aktuálních odhadů dosáhnout čtyř set milionů korun. Odhaduje, že tržby zvýší na 4,6 miliardy. K zisku by se mělo letiště vrátit až v příštím roce a počítá s vyplacením dvacetiprocentní dividendy státu. V rozhovoru pro deník E15 to uvedl předseda představenstva společnosti Jiří Pos.

Pro porovnání: letištní tržby činily v letech 2019 a 2020 11,5 a 5,1 miliardy. Zatímco v pandemií neovlivněném roce 2019 letiště dosáhlo zisku přes 2,7 miliardy, v roce 2020 prodělalo (celá skupina LP) 2,3 miliardy. Vyplývá to z výroční zprávy za rok 2020.

Příčinou více než miliardové loňské ztráty jsou především tradičně vysoké odpisy. Provozní zisk EBITDA však mírně přesáhl stomilionovou hranici a letos má narůst k jedné miliardě.

Od letošního roku si vedení Letiště Václava Havla také slibuje výrazné zlepšení množství odbavených cestujících. Loni jich letištěm prošlo 4,4 milionu, letos by to mělo být 8,6 milionu.

„Náš optimismus vychází z jednání s leteckými společnostmi a jejich poptávky po slotech (časech pro vzlet či přistání – pozn. red.). Většina společností se vrací k předcovidovým kapacitám,“ řekl Pos. „Zatím všichni věří, že omikron pomine a od letního letového řádu – tedy od dubna – se letectví vrátí k růstu,“ dodal Pos.

Letiště proto nabírá nové zaměstnance, některé na zkrácené úvazky. Celkem chce posílit o ekvivalent 250 zaměstnanců na plný úvazek. Rozšíření stavů se má týkat například bezpečnostních kontrol.

V letním letovém řádu, který začíná od dubna, chce letiště lákat na dvě obnovené dálkové linky aerolinek United a Delta do New Yorku. „Na velmi dobré cestě jsou jednání o nových linkách do Saúdské Arábie a Kuvajtu. Myslím, že je potvrdíme v řádu dnů až týdnů,“ řekl Pos.

Na podzim by se poté mohlo vrátit spojení do Soulu, které dříve nabízela společnost Korean Air. Ve hře je i spuštění přímých letů z Prahy do Vietnamu, které dříve kvůli pandemii odložil dopravce Bamboo Airways.

I vzhledem k nárůstu provozu chystá letiště řadu investic. Letos i příští rok počítá s investičním limitem 1,5 miliardy, které půjdou typicky na opravy a udržení stávající infrastruktury v potřebné kondici. Podstatné je včasné dokončení modernizace třetího terminálu v letošním prvním pololetí. „Důležitý bude během českého předsednictví Radě Evropské unie,“ vysvětlil Pos.

Právě na čtvrtmiliardovou modernizaci letiště částečně využije dříve sjednaný úvěrový rámec, z něhož může celkově čerpat až sedm miliard. Loni si tak půjčilo devět set milionů na refinancování téměř dvoumiliardového dluhu, uvedl Pos, který jako šéf státního podniku zodpovídá jedinému akcionáři, a to ministerstvu financí. Od nové vlády Petra Fialy (ODS) má signály, že zůstane v platnosti dohoda o výši dividend. To znamená, že až se letiště vrátí k zisku, stát si z něj stáhne pětinu.

Pandemie sice sráží i konkurenční letiště, na některá se ale vracejí cestující rychleji než do Prahy, jež loni vzrostla o necelých dvacet procent na 4,4 milionu cestujících. Například vídeňské letiště loni odbavilo téměř 10,5 milionu osob, meziročně o třetinu více. Naopak pomaleji než Praha rostl loni Mnichov. Tamní letiště ale odbavilo násobně více, přesněji 12,5 milionu cestujících, čímž si meziročně polepšilo o 12,5 procenta.