Přejeme si dostat Airbus A380 zpět do Prahy, říká šéf české divize Emirates
Pandemie na dlouhé měsíce uzemnila Airbusy A380, největší dopravní letadla světa. Emirates i některé další letecké společnosti je však postupně znovu nasazují do provozu tam, kde to poptávka dovolí. „Návrat A380 do Prahy zatím plánován není, nicméně poptávka po našich letech stoupá. Co není dnes, může být zítra. Samozřejmě, že si přejeme A380 opět do Prahy dostat, jedná se o naši vlajkovou loď,“ vysvětluje v korespondenčně vedeném rozhovoru ředitel společnosti Emirates pro Českou republiku Bořivoj Trejbal.
Z dříve strategické polohy Dubaje se během pandemie stala částečně nevýhoda, jelikož krize letectví srazila především dálkové lety. Jakým tempem probíhá postupná obnova létání v rámci skupiny Emirates?
Poloha Dubaje je a vždy bude strategická. Nachází se uprostřed hlavních světových letových tras, a právě z Dubaje jsou světové metropole – ať na západ, nebo na východ – dosažitelné za několik hodin, což o sobě nemohou říci jiné dopravní uzly. Jsme už na devadesáti procentech naší předcovidové sítě a počet destinací zanedlouho bude tam, kde byl před krizí. Vyhlídky, jak už jsme si za ty dva roky zvykli, jsou v dlouhodobém horizontu poměrně slibné, v krátkodobém a střednědobém horizontu dokážeme reagovat plynule na případné změny a omezení dané vládami.
Jak se daří restart v Praze?
Pražská linka si vede velmi dobře zejména v byznysové a první třídě. Naším cílem pro příští rok je snažit se spolu s našimi úřady a turistickými kancelářemi v jednotlivých regionech především dostat turisty do České republiky v hlavní, tedy letní sezoně.
Na jaké úrovni jsou nynější cíle pro lety Praha-Dubaj oproti roku 2019?
Nemohu uvádět konkrétní čísla, ale jak jsem již řekl, pražská linka do Dubaje má dobré výsledky, a pokud se podíváte na statistiky pražského letiště, tak Dubaj je dlouhodobě mezi top destinacemi v počtu přepravených pasažérů z Prahy. Poptávka po letech z Prahy do Dubaje je na dobré úrovni, a to zejména v souvislosti s probíhající zimní sezonou pro exotické dovolené a Světovou výstavou EXPO 2020 v Dubaji.
V našem posledním rozhovoru v polovině roku 2018 jste zmiňoval případné možné nasazení i druhé A380 denně na lety Praha-Dubaj. Je v dnešní realitě myslitelný návrat alespoň jedné A380?
Návrat A380 do Prahy zatím plánován není, nicméně poptávka po našich letech stoupá. Co není dnes, může být zítra. Samozřejmě, že si přejeme A380 opět do Prahy dostat, jedná se o naši vlajkovou loď. Je to skvělý letoun s velmi vysokým standardem kabiny a kvalitou letu. Navíc je při správném vytížení velmi ekonomický. A380 se vrací vždy tam, kde je silná poptávka po našich letech, ať už se dnes jedná například o Velkou Británii, Rusko, nebo další destinace.
A380 ve flotilách některých aerolinek postupně končí. Může být do budoucna stejně silným marketingovým nástrojem Boeing 777?
Naopak, A380 se i u některých aerolinek, kde byli přesvědčeni, že už ji vyřadí, postupně vrací. Takový typ letadla nelze jen tak nahradit. Tam, kde je třeba přepravovat velká množství pasažérů na dlouhé vzdálenosti, je A380 ideálním typem. I pro Emirates bude ještě dlouho plnit roli vlajkové lodi. Nicméně i Boeing 777 je skvělé letadlo, nabízí jiné možnosti využití. Například pro nákladní přepravu. Navíc má nejdelší dolet.
Značný zájem je o moderní letadla, která zvládnou dlouhé trasy přímými lety. Strategie Dubaje se přitom opírala o mezipřistání, chtěla se profilovat jako světová křižovatka. Jak vidíte budoucnost?
Naše síť destinací, jedna z nejpočetnějších v dnešní době, optimálně spojuje svět nejen mezi hlavními, velkými městy, ale také mezi menšími destinacemi v různých zemích. Naším cílem není létat jen mezi metropolemi, ale pomoci pasažérům dopravit se s maximálně jedním přestupem i do menších aglomerací tak, aby v dané zemi už nemuseli znovu přestupovat na let do menšího města.
Jako příklad mohu uvést Manchester nebo Newcastle a Birmingham ve Velké Británii. Naší největší silou je právě množství destinací po celém světě. Nabízet lety například z New Yorku do Newcastlu by nemuselo dávat ekonomický smysl. Pokud ale naplníte linku v hubu v Dubaji i cestujícími z jiných zemí, pak už taková linka dává velký smysl.
Zavádíte novou cestovní třídu premium economy, co si od ní slibujete? Může pokrýt výpadek příjmů z byznysové třídě?
Premium economy je velkou novinkou. Má doplnit portfolio našich tříd tak, aby nabídla zejména ekonomickým cestujícím mnohem vyšší komfort, více místa a rozsáhlejší nabídku jídel a pití za mírně vyšší cenu. Celkem 105 letadel z naší flotily bude od listopadu příštího roku vybaveno touto novou třídou. Podle všech dosavadních reakcí z různých trhů je zavedení premium economy netrpělivě očekáváno. My v Praze doufáme, že k nám budeme moci tuto novinku brzy přivézt.
Nákladní doprava zůstala na rozdíl od osobní relativně stabilní i v době pandemie. Narostl její význam oproti osobní dopravě i v Emirates?
Nákladní doprava má pro nás zásadní význam. Během pandemie jsme se dokázali rychle přizpůsobit měnícímu obchodnímu prostředí – jednak jsme globálně posílili naše cargo kapacity a zachovali si obchodní vztahy, jednak jsme představili takzvané mini-freighters. Jde o osobní letoun, ze kterého jsme vymontovali sedačky, a tak využili palubu určenou cestujícím pro přepravu nákladu.
Předpokládáte, že se do budoucna zvýší poměr mezi osobní a nákladní dopravou ve prospěch nákladní i vzhledem k rychlému růstu e-commerce a s ním spojené poptávky po cargu?
Naopak, s přibývajícím počtem cestujících se poměr mezi pasažéry a nákladem v letadle bude dostávat zase pomalu na původní čísla.
Prezident Emirates Tim Clark na Dubai Airshow řekl, že je velmi náročné znovu nabírat personál, který během pandemie přišel o práci: piloty, letušky či techniky, kteří mezitím často opustili profesi definitivně. Například jedna A380 přitom vyžaduje 24 členů posádky a dva piloty. Setkáváte se s tímto problémem i v Praze?
Toto se týká naší centrály v Dubaji, v Praze přímo žádné posádky nenabíráme. V současné době má centrála otevřeno až šest tisíc pracovních pozic, včetně pilotů, členů palubní posádky, inženýrských specialistů a pozemních pracovníků pro letištní služby.
Nedávno se pro Čechy znovu otevřelo volné cestování do USA. Je v dnešní realitě myslitelné zavedení linky z Dubaje na americký kontinent s přestupem v Praze?
Ne, zavedení takové linky v dnešní realitě bohužel smysl nedává.
Bořivoj Trejbal (44) Narodil se v Pardubicích a studoval na Střední hotelové škole v Chrudimi. V letecké dopravě se pohybuje od roku 1998, kdy nastoupil do německé společnosti Lufthansa. V roce 2009 se stal jejím marketingovým a cenovým manažerem pro oblast střední Evropy. Od roku 2010 působí ve funkci ředitele Emirates Airline pro Českou republiku. Je ženatý, má dvě děti a mezi jeho záliby patří cestování, golf a hudba – hraje na bicí v kapele. |