Obchody na Letišti Praha zdraží. Očekávají dvojnásobek cestujících. Vyhlížejí hlavně cizince | E15.cz

Obchody na Letišti Praha zdraží. Očekávají dvojnásobek cestujících. Vyhlížejí hlavně cizince

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Pandemickým ztrátám je konec, přichází restart – Ruzyně už nebude letištěm duchů. Velká očekávání vztahují k letošnímu roku jak Letiště Praha, tak obchodníci. Shodně předpovídají, že se letos zdvojnásobí množství odbavených cestujících, „pochodujících peněženek se zavazadlem“. A s nimi i tržby. Obchodníci, kteří dříve propouštěli, proto naberou zpět část zaměstnanců, zvýší ceny zákazníkům a upraví skladbu nabízeného sortimentu.

Pandemie uzemnila celé flotily letadel a s nimi i tržby z neleteckého byznysu –  restaurací či obchodů se suvenýry. Masa téměř osmnácti milionů odbavených cestujících v roce 2019 se v prvním „covidovém“ roce smrskla na pouhých 3,7 milionu – nejméně za čtvrt století. Loňský rok nepřinesl zásadní zlepšení, odbavených na Letišti Václava Havla přibylo asi jen o tři čtvrtě milionu, informovaly Seznam Zprávy.

Bolestivě drahé čekání na početnější klientelu má letos skončit. Letiště i obchodníci věří v dvojnásobný růst na 8,6 milionu cestujících – vycházejí přitom ze stejné predikce, jakou dříve vyjádřilo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA).

„S tím také očekáváme zdvojnásobení obratu v porovnání s loňským rokem,“ uvedl pro deník E15 Richard Procházka, výkonný ředitel společnosti Lagardère Travel Retail, jež je největším provozovatelem komerčních prostor na ruzyňském letišti. Zatímco v roce 2019 skupina v tamních duty free obchodech utržila téměř 1,9 miliardy korun, předloni dosáhla „jen“ 360milionového obratu a loni 410milionového. Pokud by letošek přinesl kýžený restart v očekávané dvojnásobné míře, pro skupinu by to znamenalo více než osmisetmilionový obrat.

Přibudou cestující ochotní na letišti utrácet

Během pandemie musela opustit letištní obchody Lagardère třetina zaměstnanců, většina z nich byla propuštěna. V očekávání výrazně lepšího roku společnost nyní chystá nábor desítek posil, také ale zvýšení cen zákazníkům. Reaguje tak nejen na vyšší náklady, ale i na předpovídanou změnu skladby cestujících. Přibude totiž i zahraničních turistů, jejichž ochota připlatit si za oběd či suvenýr převyšuje ochotu cestujících Čechů, a to o parník – či spíše o jumbo.

„Zvýšené náklady plynoucí z rostoucích cen energií, produktů i práce budeme postupně a selektivně promítat do prodejních cen. V průměru počítáme s jejich zvýšením o dvě procenta,“ řekl deníku E15 Procházka.

Se zdražením pod deset procent se budou moci cestující setkat například v letištních restauracích Pilsner Urquell, jež spadají pod Lagardère. Před pandemií restaurace dosahovaly tržeb kolem osmdesáti milionů, v posledních dvou letech však spadly o osmdesát procent. „Letos bychom se mohli dostat na polovinu původního obratu,“ uvedl manažer letištních restaurací Jan Kosan.

Cestovní pojištění: Na co si dát pozor?

Video se připravuje ...
Cestovní pojištění: Na co si dát pozor?

Každé pivo musí projít rentgenem

Tradičně vyšší ceny produktů a služeb na letišti společnost vysvětluje mimo jiné i pro letiště typickými vyššími bezpečnostními nároky. „Například každé pivo, které prodáváme v neveřejné části, musíme zrentgenovat. To je všechno ruční práce, kterou někdo musí vykonat. I to promlouvá do cen,“ vysvětlil Kosan.

Kvůli úbytku cestujících musely restaurace dříve opustit dvě desítky zaměstnanců, dvě třetiny ze všech. Nyní se situace mění. „Od února zahajujeme nábor, abychom byli v půlce dubna připraveni na sezonu,“ dodal Kosan. S příchodem jara obchody také promění nabízený sortiment, přibude suvenýrů ze dřeva či ze skla.

„Zajímavou novinkou na léto bude nový obchod na Terminálu 2 nabízející udržitelnou módu a udržitelnou kosmetiku od českých výrobců,“ dodal Procházka s tím, že Lagardère již dokončil čtvrtmiliardovou investici do všech 25 nových obchodů na letišti.

Zásadní růst výnosů z neleteckého byznysu, které se obvykle pohybují v řádu miliard korun, letos čeká i samo letiště. „Také cílíme na to, aby se zvyšoval poměr výnosů z neleteckého obchodu versus z leteckého obchodu,“ uvedla mluvčí letiště Klára Divíšková.

Navzdory rapidnímu poklesu počtu cestujících a tím i tržeb neubývá obchodníků, kteří na letišti působí a platí nájemné. „I ve druhém roce pandemie se nám podařilo udržet většinu nájemních smluv s nájemci komerčních prostor. Stejně tak i obnovit nájemní vztahy s nájemci Starbucks a Billa, dále v současné době vrcholí výběrové řízení například na nápojové automaty či na zajištění služby balení zavazadel,“ dodala Divíšková. V plánu je i vyhlášení tendru na provozovatele kaváren, bankomatů a taxislužby, kterou dosud zajišťuje Taxi Praha a FIX.

V sektoru přibude miliarda cestujících

Poptávka po mezinárodní letecké dopravě se má letos zdvojnásobit a dosáhnout 44 procent z roku 2019, uvedla dříve IATA. V letadlech má přibýt 1,1 miliardy cestujících, díky čemuž se má snížit čistá ztráta leteckých společností z 52 miliard dolarů na necelých dvanáct miliard. V rozmezí let 2020 až 2022 aerolinky prodělají – dle odhadu IATA – 201 miliard dolarů. Letecká společnost Smartwings, jedna z nejvýznamnějších na Letišti Praha, nedávno oznámila, že v prvním pandemickém roce 2020 prodělala 2,5 miliardy korun.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newslettery