Letiště Vodochody nevzdává boj o posudek. Podalo kasační stížnost

Letiště Vodochody s přilehlým areálem Aero Vodochody

Letiště Vodochody s přilehlým areálem Aero Vodochody Zdroj: Jan Kouba, Euro

Letiště Vodochody podalo v pátek kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Trvá na tom, aby soud přezkoumal zrušení posudku vlivů na životní prostředí, který letiště potřebuje pro své rozšíření. Letiště v prosinci podalo žalobu na ministerstvo životního prostředí, které jím dříve schválený posudek zrušilo. Pražský městský soud se žalobou odmítl zabývat, protože dospěl k závěru, že rozhodnutí napadené žalobou je vyloučeno ze soudního přezkumu.

Letiště Vodochody trvá na tom, že ministerstvo postupovalo nezákonně, proto letiště požaduje, aby se soud žalobou zabýval. V kasační stížnosti vysvětluje, co bylo předmětem soudního sporu a proč by se tedy soud měl kauzou zabývat. Jako argumenty letiště využívá i dohledaná dřívější rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, která se týkají podobných kauz. „Věříme, že máme šanci uspět,“ uvedl ředitel letiště Martin Kačur.

Zrušení posudku brání i zahájení územního řízení pro projekt rozšíření letiště, což stavbu zdržuje až o několik let, a také působí ztráty v řádech desítek milionů korun. „Problémy se daly řešit v rámci územního řízení,“ říká Kačur.

Ministerstvo prý chrání pražské letiště

Kačur také vidí odlišný přístup státu k podobnému problému. U plánované stavby paralelní dráhy pražského letiště podle něj obsahoval posudek také desítky obdobně formulovaných podmínek, ale tento posudek ministerstvo životního prostředí nezrušilo. „Vidím i odlišný přístup k obyvatelům v okolí ruzyňského letiště a těch v okolí Vodochod. Čiší z toho ochranářský přístup k pražskému letišti,“ dodal Kačur.

Roli by podle něj mohlo hrát i to, že zatímco v případě pražského letiště jde o státní podnik, projekt vodochodského letiště plánuje soukromý investor. Vodochodské letiště může být podle Kačura konkurencí pro to pražské v oblasti takzvaných charterových a nízkonákladových letů.

Starostové podali desítky stížností

Letiště Vodochody patří do skupiny Aero ovládané firmou Penta. Z původně továrního letiště chce udělat nákladem zhruba tří miliard korun letiště pro nízkonákladové aerolinie. Na stanovisko ministerstva k posouzení vlivu projektu na životní prostředí čekala několik let. Úřad nejprve vydal kladné stanovisko, později však názor změnil, a položil tak překážku pro vydání územního rozhodnutí. Společnost se proto obrátila na soud.

Vodochodské letiště se na ministerstvo se svým záměrem obrátilo v únoru 2009. Úřad po čtyřletém šetření vydal kladný posudek, který obsahoval přes 120 podmínek, jež musí investor splnit. Šlo například o dostavbu přivaděče na dálnici D8 a omezení pro noční lety. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali 40 podnětů, úřad začal své stanovisko loni na jaře prověřovat a v červnu ho zrušil s tím, že obsahovalo procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci.

Letiště kritizuje to, že v přezkumném řízení s ním ministerstvo vůbec nejednalo a že o zrušení stanoviska rozhodla namísto příslušného odboru náměstkyně Berenika Peštová. Poukázalo také na to, že rozhodnutí o zrušení přišlo v porovnání s předchozím čtyřletým šetřením v překvapivě krátké době. V žalobě tento proces nazvalo „utajeným, kabinetním projednáním za účasti pouze vybraných stěžovatelů“.

Marek Dospiva: Letiště Vodochody budeme bránit. I u soudu