Liberalizace německé železnice se nekoná, Deutsche Bahn si nechá koleje

Rychlovlaky ICE se německou krajinou prohánějí rychlostí až 300 km/h.

Rychlovlaky ICE se německou krajinou prohánějí rychlostí až 300 km/h. Zdroj: profimedia.cz

Německé státní dráhy budou i nadále držet konkurenci na železnici v šachu. Evropský soudní dvůr dnes totiž rozhodl, že Deutsche Bahn nemusí prodat německou síť kolejí. Soukromníci na železnici se obávají vysokých poplatků za využití kolejí.

Deutsche Bahn a německá vláda tak slaví vítězství ve sporu s Evropskou unií o to, zda smí dceřiná společnosti DB Netz zůstat pod křídly státního koncernu.

Evropská komise argumentovala, že Deutsche Bahn je se správcem kolejí příliš úzce propojena. DB Netz by podle představ Bruselu neměla být součástí holdingu, který provozuje i osobní železniční dopravu. Pokud nelze jinak, prosazuje komise alespoň dodatečná opatření garantující nezávislost provozovatele dopravní cesty. Unijní soud tento názor nesdílel.

Podle soudního dvora je DB Netz již nyní od holdingu dostatečně oddělena, protože má vlastní právní subjektivitu. Soud se nepozastavil ani nad poplatky za využití kolejí, které jdou do kasy celého koncernu. Deutsche Bahn se tak vysoké ceny za použití železnice vyplatí dvojnásob. Nejen že potlačí soukromou konkurenci, ti navíc svými platbami nepřímo podpoří i svého rivala, totiž dopravní odnož celého koncernu. Zisky z provozování kolejí se v příštích letech stanou nejvýznamnějším příjmů podniku. Dráhy na údržbu kolejí navíc každoročně dostanou státní dotaci 2,5 miliardy eur.

Podnikání DB Netz je konfliktním tématem v německé politice řadu let. Vládní FDP požaduje, aby byl správce sítě od železničního koncernu zcela odloučen, čímž by vznikl prostor pro větší konkurenci na kolejích. Ministr dopravy za CDU Peter Ramsauer ale tento návrh odmítá. Cestování vlakem, které se v Německu donedávna těšilo monopolu na dlouhých tratích, je přitom u našich západních sousedů velmi drahé.