Maďarsko stále čeká na nové aerolinky, plány Sólyomu se zadrhly

Sólyom Hungarian Airways (Profimedia.cz)

Sólyom Hungarian Airways (Profimedia.cz) Zdroj: Profimedia.cz

Více než rok a půl po krachu národních aerolinek Malév stále není jisté, zda bude mít Maďarsko nového leteckého přepravce. Společnost Sólyom (Sokol) slíbila, že v půlce září spustí první linku, zatím však ani nemá potřebné povolení. Vzhledem k tomu, že za ní dosud nestojí jasný investor, šíří se dokonce zvěsti o krachu. To však Sólyom důrazně odmítá.

„Sólyom Hungarian Airways nezkrachovala, její financování je zabezpečené. Dokazuje to bankovní garance potvrzená veřejným notářem, kterou jsme předložili letecké sekci Národního dopravního úřadu,“ prohlásil jednatel společnosti József Vágó.

Příběh začal 18. srpna, kdy za obrovského mediálního zájmu přistálo na budapešťském letišti první letadlo v barvách Sólyomu, zatím jen na ukázku. Ambiciózní plány počítaly do roku 2017 s flotilou padesáti letadel. Od té doby však žádný další Sokol nevyletěl a ukázkové letadlo se vrátilo do Británie, kde čeká s ještě jedním nově natřeným strojem.

Utajený arabský investor

Původně zmiňovaný investor z Ománu či Abú Dhabi se ještě veřejně nepředstavil. To vše podnítilo mediální spekulace, že Sólyom shání nového investora, či dokonce zkrachoval a není schopen vyplatit mzdy 73 zaměstnancům.

Vágó však obviňuje z průtahů úřad. Podle něj „soustavně porušuje zákony a záměrně zpomaluje udělení povolení činnosti nové národní letecké společnosti“. Instituce k tomu uvádí, že předložené materiály nebyly úplné a bylo potřeba je doplnit. Odborný tisk míní, že úřad zřejmě neviděl záruku, že by byla společnost schopná pokrýt výdaje i bez zisku.

Snad postačí bankovní garance

Vágó tedy asi doufá, že mu nyní bankovní garance k vyřízení potřebného souhlasu pomůže. Po jejím předložení mohou být spokojeni i zaměstnanci, mzdu dostanou do několika dní. Odbory pilotů ale nepovažují zdržení výplaty za problematické, také jim vadí hlavně to, že za aerolinkami stále nestojí jasný investor.

„Na odstartování letecké společnosti je potřebný výjimečně vysoký kapitál, který není možné dát bez investorů dohromady. Tento investor měl být jasný už od začátku, měl se ukázat s jednoznačnými smlouvami a takovou komunikací, která by zamlžování nepřipustila,“ tvrdí předák odborů Hunalpa Csaba Demeter.

Budoucí rival Sólyomu, nízkorozpočtová společnost Wizz Air, mezitím zažívá rozlet. Koncem září otevřela linku do Moskvy a v těchto dnech začíná létat také do Dubaje.

Travel Servis Hungary se nepřičinil o pád Malévu, říká jednatel Attila Farkas