Megalomanské plány Číny: potáhne železnici k Indii a Nepálu
Čína zahájila provoz železniční linky do hlavního města Tibetu Lhasy v roce 2006. Trať míjí malebné ledové vrcholky hor a místy stoupá až do výšky 5000 metrů nad mořem.
Peking železnici propagoval jako další součást snahy o posílení rozvoje Tibetu. Kritici, včetně exilových Tibeťanů a skupin na ochranu lidských práv, uvádějí, že trať podpořila příliv dlouhodobých migrantů, kteří ohrožují tibetskou kulturu a víru.
Před plánovaným rozšířením železnice se příští měsíc formálně otevře prodloužení stávající trasy do Šigatse, tradičního sídla druhého nejvyššího představitele tibetského buddhismu pančenlamy. Tato trasa se má v období 2016 až 2020 prodloužit dvěma směry - jeden povede k hranicím Nepálu a druhý k hranici s Indií a Bhútánem.
Vysoké náklady
Čína o této možnosti uvažuje už dlouho, ale nesnadnost podobné stavby a náklady ve skalnaté a odlehlé oblasti zatím pokaždé plány na prodloužení železnice odsunuly.
Čínská komunistická armáda obsadila Tibet v roce 1950. O devět let později tibetský duchovní vůdce dalajlama uprchl po nezdařeném povstání do exilu v Indii, kde pobývá dosud.