MHD: Jede to jinam!

tramvaje v Praze

tramvaje v Praze Zdroj: E15

Heslem z titulku upozorňuje v těchto dnech organizace ROPID Pražany na rozsáhlou změnu sítě městských a příměstských linek. Velký třesk nastane zítra, dá se přitom očekávat, že v řadě případů zamotá cestujícím hlavu. Neměnnou jistotou zůstává metro a vlaky linek S, o to větší změny ale čekají na pasažéry v tramvajích a autobusech.

Město budou nově protínat páteřní tramvajové linky s intervalem čtyři minuty. V souvislosti s nimi ROPID razí také termín „páteřní svazky“. Ty budou tvořit vždy dvě tramvajové linky, jejichž interval bude osm minut. Při vjezdu do centrální Prahy se ale spojí, středem města budou mít totožnou trasu, čímž se interval srazí na čtyři minuty. Po výjezdu z centra si každá linka opět pojede svou cestou. Páteřních linek je pět, páteřní svazky jsou čtyři.

Změny si můžete prohlédnout .

Z 25 dnešních tramvajových linek zůstane zcela beze změn pouhých osm, mezi nimi například velmi vytížená „devítka“. Ještě větší dávka změn čeká na cestující v autobusové dopravě v odlehlejších částech města. Z 250 linek se změny netýkají 50 čísel, dvě desítky spojů se ale zcela zruší, ostatní mění trasu, časový interval nebo obojí.

Páteřní tramvajové linkyPáteřní tramvajové linky|E15

Autobusovou obdobou páteřních tramvajových spojů budou metrobusy, které po vzoru západoevropských velkoměst budou křižovat takzvanou velkou Prahu od severu k jihu a od západu na východ. Metrobusy mají mít mimo jiné vyhrazené vlastní jízdní pruhy.

Další vybrané změny v tramvajové dopravěDalší vybrané změny v tramvajové dopravě|E15

Konkrétní dopady na cestující ukáže až praxe, už teď se ale názory odborníků i laiků zásadně různí. „Chceme zlikvidovat extrémy, kdy někde jezdí prázdné soupravy a jinde jsou na krátké vzdálenosti přetížené,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 šéf ROPID Pavel Procházka. Podle něj se změny dotknou zhruba 55 procent pasažérů, negativně je pocítí maximálně deset procent z nich. Většina lidí by tak měla na změnách vydělat. Mezi negativa patří například častější nutnost přestupu z autobusu na tramvaj či prodloužení intervalů na některých linkách.

Čtěte také:

Pražské metrobusy zastaví dopravu

Praha od základu změní podobu MHD, už od září

Martin Dvořák: Na podzim čeká pražskou MHD bankrot

Odlišný názor má z dopravní fakulty ČVUT. „Chtějí snižovat obsazenost vozů, čili že budou zkvalitňovat dopravu. Současně s tím, jak snižují počty linek a omezují počty vozokilometrů, tak lidí v autobusech bude pochopitelně podstatně více. Tyto procesy jdou proti sobě,“ vyjádřil se na serveru Aktuálně.cz. Podle Moose řada lidí přesedne do aut, čímž přijde vniveč i avizovaná úspora 400 milionů korun. O stejnou částku prý totiž dopravní podnik přijde na tržbách.

Metrobusy ve fialové barvě

Jednou z novinek v pražské MHD budou takzvané metrobusy. Organizace ROPID je definuje jako nejvýznamnější rychlá celodenní spojení s přímým vedením trasy bez zbytečných zajížděk. Celkem bude mít Praha na čtyři desítky fialově značených metrobusových linek, interval ve špičce se bude pohybovat zpravidla od šesti do osmi minut. Ostatní doprava bude muset metrobusům z cesty. Křižovatky se upraví tak, aby metrobus měl přednostně zelenou, na vozovkách vzniknou pro tyto autobusy nové vyhrazené pruhy.

Nové zastávky a vybrané změny v autobusové dopravěNové zastávky a vybrané změny v autobusové dopravě|E15