Miliardáři vyluxovali trh olétaných bizjetů. Nabídka byla širší i koncem studené války

Gulfstream G550 patřil loni k nejpoptávanějším strojům.

Gulfstream G550 patřil loni k nejpoptávanějším strojům. Zdroj: CC BY-SA 2.0: Aero Icarus via Flickr

Gulfstream G550 ve službách polské vládní letky.
Beechcraft Hawker
Cessna 560XL Citation XLS
Embraer Phenom 100
Embraer Phenom 100
7
Fotogalerie

Nevídané turbulence hýbou trhem použitých malých proudových letadel konstruovaných speciálně pro privátní lety čili bizjetů. Loni se jich globálně zobchodovalo nejvíce v historii odvětví, téměř tři tisíce. Koupitelných strojů tak bezprecedentně ubývá. Ze všech zhruba 25 tisíc užívaných bizjetů se jich na celosvětovém sekundárním trhu v závěru loňského roku objevila necelá tři procenta, tedy přes sedm set. Řada z nich je už navíc těsně před dokončením prodeje. Ona tři procenta představují nejnižší počet letadel k prodeji v historii měření statistik od roku 1986. Vyplývá to z dat společnosti Jetron, jež zprostředkovává poradenství v oblasti nákupů a prodejů těchto strojů.

„Loni nastal největší počet transakcí na trhu olétaných letadel v historii. Poloviční nárůst prodejů proti roku 2019 byl pro všechny v průmyslu neuvěřitelně překvapivý,“ říká výkonný ředitel Jetronu Marián Jančařik.

Celkem se loni globálně zobchodovalo na tři tisíce olétaných letadel, zhruba o polovinu více, než kolik bylo v minulém desetiletí obvyklé. Především pandemií vyvolané obavy z nákazy na letišti či za letu v kombinaci s narušením běžných linek dotlačily k nákupům i ty investory, kteří do té doby neměli o soukromá letadla zájem.

Olétaných letadel dostupných ke koupi tak dál ubývá. V únoru jich bylo na prodej celosvětově jen asi 595, tedy pouze 2,4 procenta ze všech globálně využívaných strojů dané kategorie. Ještě loni v únoru přitom bylo k prodeji o 738 letadel více. Ve standardních dobách vybírají zájemci z tisíců letadel. Jen v Evropě se loni uskutečnilo 229 transakcí, meziročně o polovinu více. „Evropa se až nyní vrátila k nejvyššímu počtu transakcí dosaženému před finanční krizí z roku 2008,“ vyplývá z dat Jetronu.

Výběr z dostupných olétaných strojů za až desítky milionů dolarů je významně omezený, na nová letadla musejí zájemci čekat i dva roky. Převis poptávky nad nabídkou navíc způsobuje rychlé zdražování. Zatímco před příchodem pandemie se standardní desetileté letadlo obchodovalo průměrně za pět milionů dolarů, loni už vyšlo zájemce na 6,5 milionu a nyní na téměř devět milionů. Olétaná letadla se tak cenově blíží novým strojům, jejichž cena roste pomaleji.

Odbyt nejprodávanějších modelů loni stoupl průměrně o čtvrtinu. Největší sháňka byla jako tradičně po nejmenších a nejlevnějších letadlech v kategorii „light jet“, kterých se prodalo 1251. Kupci si též pořídili 1011 „medium jetů“, v novém hangáru zaparkovalo i 702 nejdražších „heavy jetů“. Trio nejprodávanějších modelů se skládalo z Gulfstreamu G550, Beechcraftu Hawker 800 XP a z Cessny Citation II.

Největší evropskou baštou bizjetů je Německo, kde má registraci zhruba každé páté takové letadlo na starém kontinentě. Celková flotila se v této zemi za posledních pět let rozrostla téměř o sto letadel, tedy o pětinu. Prudký růst počtu transakcí hlásí také Malta, jejíž výhodné podmínky využívá ke koupi řada Evropanů.

„Malta dlouhodobě pracuje na tom, aby byla vhodným místem pro soukromé letectví, a zdá se, že se jí snaha vyplácí,“ uvádí Jančařik. Loni se na ostrově zobchodovalo 25 strojů. V počtu transakcí následovaly Maltu Rakousko, Spojené království, Ostrov Man či Francie.

Navzdory růstu poptávky zatím výrobci neohlašují masivní zvyšování výroby, podle Jančařika se nechtějí spálit jako za finanční krize. Na trh nicméně uvedli řadu nových modelů. Patří mezi ně Dassault Falcon 10x či Gulfstream G800. Konkurenční letadla budou soupeřit v segmentu strojů pro ultradlouhé lety.

Bombardier představil model Challenger 3500, Cessna nové verze populárního modelu Citation. Producenti loni naopak ukončili výrobu modelů Bombardier Learjet, Textron Beechcraft King Air C90, Cessna Citation Sovereign+ nebo Gulfstream G550.

Nedostatek letadel na trhu může nemile překvapit zájemce o soukromý let. „Pravděpodobně lze očekávat určité zahlcení trhu, a tím pádem horší dostupnost letů pro klienty, kteří si svoje potřeby neřeší koncepčně s předstihem a spoléhají jen na ad hoc objednávky letů,“ uvedl dříve Martin Pražský, majitel provozovatele soukromých letů Tim Air.