Kunovický výrobce letadel sázel na Rusko. Teď je firma oligarchy s vazbami na Kreml ohrožená

Vývoj letounu L-410 NG trval deset let.

Vývoj letounu L-410 NG trval deset let. Zdroj: ČTK

Dodávky Aircraft Industries míří hlavně do Ruska.
Výrobce zřejmě doplatí na tvrdě protiruské sankce.
Výroba v Aircraft Industries
Výroba v Aircraft Industries
Letoun L 410
14
Fotogalerie

Na vpád ruských vojsk na Ukrajinu a na sankce z něj plynoucí může těžce doplatit tradiční český výrobce letadel Aircraft Industries, následník Letu Kunovice. Největší český výrobce civilní letecké techniky s více než osmdesátiletou tradicí, jenž na uherskohradišťsku zaměstnává téměř tisícovku zaměstnanců včetně Rusů a Ukrajinců, dlouhodobě sázel hlavně na ruský trh. 

Export dvoumotorových turbovrtulových letounů L-410 však ohrožují stupňující se sankce namířené proti Rusku. Podnik navíc od roku 2013 patří jednomu z nejbohatších Rusů, Iskanderu Machmudovovi, jenž je napojený na Kreml a už dávno figuruje na černé listině amerického ministerstva financí. Na oligarchy míří západní sankce především, což jen umocňuje nejistou budoucnost firmy, na niž je navázaná řada tuzemských dodavatelů.

Výrobce v prohlášení pro média uvedl, že ruský původ vlastníka pro firmu spoustu věcí změní: „Sami ale nevíme, jaké dopady to bude mít. Poslední dva roky spojené s celosvětovou pandemií měly pro výrobce letadel obrovský vliv na poptávku po nových letounech. (…) Toto sdělení má za cíl ubezpečit společnost, že stojíme na straně demokracie a míru bez ohledu na národnost majitele.“

Na sankčních seznamech je však uvedena kompletní letecká technika bez ohledu na to, zda je vojenská, či nikoli, upozorňuje prezident české Asociace leteckých a kosmických výrobců Josef Kašpar. „Sankce budou mít zásadní dopad nejen na tuto firmu. Dodavatelské firmy však nezávisejí tak výrazně na Rusku jako Aircraft, jsou zapojeny do programů Airbusu či Boeingu,“ řekl Kašpar deníku E15. Řešením by podle něj mohlo být posílení vlivu českého státu na chod firem.

Překážek v obchodování za současné situace vzniká mnohem více, varuje analytik společnosti Natland Petr Bartoň. Jednou z nich je například (ne)možnost placení exportovaných letounů odběrateli v Rusku.

„Jedna věc je dostat letoun do Ruska, a jiná věc obdržet protihodnotu. Rusko je odstavováno od platebních kanálů, jako je SWIFT. A bude radikálně šetřit své devizy, aby zabránilo poklesu rublu. Takže bude velmi obtížné sehnat dolary či eura. Pokud v Kunovicích nebudou chtít přijímat rubly, tak asi nevymyslí moc způsobů, jak si nechat za letadla zaplatit,“ míní Bartoň. Byť lze SWIFT obejít, jde o dražší, komplikovanější a méně bezpečné transakce, dodává.

Vlády Velké Británie či Spojených států šly ještě dál nad rámec sankcí vůči byznysu a zmrazily i soukromý majetek vybraných oligarchů. Takový krok je ze strany české vlády podle Bartoně nepravděpodobný.

Aircraft Industries připomněl, že „elčtyřistadesítky“ zprostředkovávaly humanitární pomoc během pandemie v Česku, Kolumbii, Nepálu a dalších zemích. Letadla však lze použít i v ozbrojených složkách, což dokazuje i zastoupení letounů v české armádě. Jak zmiňují Seznam Zprávy, osmnáct letounů si chtělo pořídit i ruské ministerstvo obrany.

Letounů L-410 už výrobce dodal do celého světa přes 1200. Loni prodal jedenáct letounů, na letošek plánoval udat o dva více. Předloni utržil téměř 2,3 miliardy korun a vydělal přes čtvrt miliardy. Loňské výsledky zatím nesdělil. Vývoj nejnovějšího letounu L-410 NG trval asi deset let a stál přes půl miliardy korun.

Takhle vypadají původní L-410 a nová „engéčka“, tedy letouny nové generace: