Miliardy za vícepráce si stát zaplatí sám

stavba dálnice

stavba dálnice Zdroj: E15

Českému státu se hrubě nevyplatila zavedená praxe minulých let, kterou bylo účtování víceprací na dopravních stavbách. Ministerstvo dopravy definitivně rezignovalo na možnost nechat si miliardy z pokažených tendrů proplatit od Evropské komise.

„To číslo je alarmující. Pohybujeme se v řádu miliard korun a není to několik málo jednotek,“ řekl deníku E15 první náměstek ministra Lukáš Hampl. Podle něj se konečné číslo bude pohybovat mezi deseti a dvaceti miliardami. Ukázaly to hloubkové audity probíhajících staveb. U silničních projektů trvaly až do konce června.

Minulý týden navíc Evropská komise prověřovala kontroly, tedy zda jsou české revizní postupy v pořádku. Pod drobnohled se dostala všechna výběrová řízení, kde šlo o evropské peníze. „Ten problém je na všech stavbách, které se stavěly v letech 2007 až 2010. Stavělo se tak, že se narýsoval určitý projekt, ale úplně něco jiného se postavilo. Jde opravdu o chronický problém a já se bojím, že ještě mnoho zpráv NKÚ bude zmiňovat tento neuralgický bod,“ uvedl Hampl.

S dírou v rozpočtu tak musí počítat ministerstvo financí, které evropské projekty předem financuje a pak čeká na proplacení z unie. Nejkřiklavějším příkladem je silniční okruh kolem Prahy. V jednom případě se vykázaly vícepráce za více než čtyři miliardy korun, čímž narostla cena stavby o těžko uvěřitelných 90 procent. V rozporu se zákonem se stavělo například i na D3 nebo D8.

„Žádný stát nemůže postupovat tak, aby se mu projekty takto měnily a prodražovaly pod rukama,“ doplnil Hampl. Ministerstvo ale miliardy ještě nepovažuje za ztracené. Komisi chce předložit náhradní projekty, kam by se daly zmíněné peníze přesměrovat. Sem patří třeba D1 nebo opavská silnice číslo 11.

Čtěte také:

Asfaltové pozemky zaplatí fond

Vláda schválila využití soukromých peněz pro stavbu D3

ŘSD zrušilo předražené tendry na silnice a dálnice

Ve finále tak může česká dopravní infrastruktura – na rozdíl od českého rozpočtu – na chybách vydělat. V betonu zůstanou české peníze, které komise nikdy neproplatí, stejná suma by ale mohla připlout na náhradní projekty. Problémové investice se připravovaly a realizovaly především za .

Stavební firmy chystají další propouštění

Tuzemské stavebnictví dál trápí nedostatek zakázek. Většina podniků z oboru chce proto omezovat investice a propouštět, řada společností plánuje také snížení mezd. Vyplývá to z průzkumu Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Zúčastnilo se ho 116 stavebních firem ze všech krajů. „V oblasti produkce, hospodářského výsledku, stavu zaměstnanců a nasmlouvaného objemu prací signalizují dvě třetiny firem pokles,“ uvedla mluvčí svazu Alena Čechová. Pro 85 procent oslovených podniků je hlavním problémem nedostatek práce.