Mimořádné sucho vyhnalo z českých řek hotelové lodě

hotelová loď

hotelová loď Zdroj: Miroslav Neumaier

Nebývalé sucho se letos výrazně podepsalo i na specifickém odvětví plovoucího hotelnictví. V příhraničním úseku Labe vznikla kvůli chybějící vodě hráz, která nepustila do českého vnitrozemí velké hotelové lodě.

Zahraniční provozovatelé přitom Prahu na svůj seznam destinací rádi zařazují. „Kvůli nízkým vodním stavům na Labi jsme museli měnit jízdní řád a využít jiné vodní cesty. Některé plavby jsme zrušili úplně,“ sdělila deníku E15 Ramona Rohnerová, provozní ředitelka švýcarské společnosti Scylla. Její slova potvrzují údaje plavební správy v Děčíně. Podle nich se loni přes hranice uskutečnilo okolo stovky plaveb velkých osobních lodí v každém směru, což představuje zhruba deset tisíc pasažérů. Letos tento počet klesl na 30 plaveb, ačkoliv tři čtvrtiny sezony jsou pryč.

Nebývale dlouho stála i pravidelná denní linka do Německa. I rok 2014 už přitom přinesl rejdařům omezení plavby, neboť nebyly ještě zcela odstraněny následky povodní. Škodní jsou kromě rejdařů i hoteliéři v Praze, kam pasažéři velkých zahraničních lodí obvykle míří. Letos přišli o tisíce klientů. „Část pasažérů se ubytuje v kamenných hotelech, jde přitom o velmi lukrativní klienty, kteří své peníze utrácejí za řadu nadstandardních služeb,“ řekl deníku E15 prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Plavbu si podle něj užívají především movití senioři.

Problém s úzkým hrdlem u Děčína by vyřešil jez, jehož stavba se ale odkládá dlouhá léta. Ředitelství vodních cest rovněž hodlá ulehčit cestu velkým lodím do Prahy zvednutím některých vltavských mostů. Nyní připravuje tendr na projektanta.