Ministerstvo chce zbourat část dálnice D47. Chybí prý jedna vrstva

dálnice D47

dálnice D47 Zdroj: silnice-zeleznice.cz

Spory státu a stavební firmy Eurovia CS o závady na dálnici D47 vstoupily do dalšího dějství. Podle kontrolního měření totiž pod povrchem vozovky chybí kamenná drť, která má stavbu stabilizovat. Část již zprovozněné dálnice tak bude podle expertů zřejmě třeba bourat. Spory ministerstva dopravy se stavební firmou se táhnou od roku 2008.

„Všichni se shodují, že řešení je jediné. Dálnici zbourat a postavit znovu,“ řekl ministr dopravy Zdeněk Žák. Zatím není jisté, jak velkou část dálnice případné bourání postihne.

Přesnou škodu zatím úřad nemá vyčíslenou. Není totiž jasné, zda nebude nutné opětovné přípravy začít od získání nového stavebního povolení a vytvoření nové stavební dokumentace. Dvoukilometrový úsek, na kterém se kontrolní vrty uskutečnily, stál 718 milionů korun. Podle Žáka by ale demolice úseku mohla být dražší než samotná stavba, protože s podložím dálnice je nutné pracovat jako s nebezpečným odpadem. Investici odhadl na zhruba miliardu korun.

Celkem ministerstvo plánovalo uskutečnit zhruba stovku sond. Výsledky jsou k dispozici od desítek z nich a chybějící materiál v konstrukční vrstvě potvrzují všechny. Přestože ŘSD na problematickém úseku už dříve uskutečnilo řadu kontrolních sond, žádná dosud nezkoumala podloží přímo pod vozovkou a kontrolovaly materiál dálničního tělesa z boku formou kopaných sond.

Podle náměstka moravskoslezského hejtmana pro dopravu Daniela Havlíka by uzavírání dálnice znamenalo pro Ostravu katastrofu.

Společnost Eurovia dnes odmítla výsledky kontroly do detailů komentovat s tím, že ji dosud ministerstvo o výsledcích vrtů neinformovalo. „Pokud tyto vrty opravdu ukazují na nesrovnalosti v podloží stavby, pak je třeba zkoumat a prokázat, zda jde o příčinu, nebo naopak následek zvlnění dálnice. Jedná se o materiál studený odval, který určilo ŘSD v zadávací dokumentaci a jeho bobtnání právě vede k posunům v podloží stavby a jejich jednotlivých vrstev,“ uvedla v reakci stavební firma Eurovia CS. Firma se zároveň obává opakování politicky motivovaných útoků, které podle ní spor státu se zhotovitelem provázely za exministra dopravy Víta Bárty (VV).

Sdružení pro výstavbu silnic: Není možné, aby jedna vrstva úplně chyběla

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václav Matyáš se podivil nad načasováním zveřejnění výsledků kontrol. „Považuji tento způsob medializace jen den před volbami, ve kterých ministr kandiduje jako lídr jedné ze stran, za něco nepěkného. Opravdu tomu nerozumím,“ prohlásil Matyáš, kterému vadí i zvolený způsob komunikace. „Reklamace a problémy související s kvalitou se mají v první řadě řešit především se všemi účastníky stavby. Cestou není startovat mediální akce a podávat trestní oznámení, aniž by se to věcně a inženýrsky neprobralo s dotčenými - tedy projektantem, investorem i dodavatelem stavby,“ dodal Matyáš.

Podle předsedy Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petra Čížka není možné, aby jedna vrstva silnice úplně chyběla. „To je absurdní, považuji to za nemožné. Když se něco takového staví, tak u toho bývá i investor a ten by brzo přišel na to, že něco chybí. Není možné, aby si toho vůbec nikdo nevšiml,“ prohlásil Čížek.

Podle Žáka je skutečnost, že investor převzal stavbu v takovémto stavu důkazem, že kontrolní mechanismy státu zásadním způsobem selhaly. Vinu na stavu D47 tak podle něj nenese jen zhotovitel stavby, ale i orgány státu.

Chybějící část dálnice může ovlivnit bezpečnost provozu

Chybějící část dálnice může podle ministerstva podstatným způsobem ovlivnit kvalitu a životnost stavby a také bezpečnost provozu. Nová zjištění podle ministerstva zásadně změní taktiku státu při jednání se zhotovitelem dálnice. Tím jsou ODS-Dopravní stavby Ostrava, vedoucí konsorcia, které zhruba osm kilometrů dlouhý dálniční úsek u Ostravy stavělo. Eurovia následně ODS-Dopravní stavby Ostrava převzala.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní s Eurovií vede řadu rozhodčích sporů. První ze sporů ŘSD vyhrálo začátkem října. Vetší část z nárokovaných 180 milionů je ale již promlčená a stavební firmy Eurovia, Skanska a Porr tak mají zaplatit jen 12,5 milionu.

Ostravské boule řeší rozhodčí soud