Modernizace vodních cest se podle kontrolorů zbytečně prodražuje

Modernizace vodní dopravy se prodražuje

Modernizace vodní dopravy se prodražuje Zdroj: ctk

Modernizace vodních cest se podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) prodražuje, přestože podíl vodní dopravy na nákladní přepravě zůstává zanedbatelný. Náklady podle NKÚ vzrostly jak u rekonstrukce mostu v Kolíně, tak u projektu splavnění Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou, kde ministerstvo schválilo bez připomínek trojnásobné navýšení nákladů na 880 milionů korun.

V posledních pěti letech činil podíl vodní dopravy na nákladní přepravě 0,43 procenta. Počet překladišť napojených na vodní cesty se navíc nezměnil. Kontrolní úřad to zjistil při auditu finančně nejvýznamnějších projektů na labské a vltavské vodní cestě. Jedním z nich je rekonstrukce železničního mostu v Kolíně, u kterého se zvyšovala jeho podjezdná výška. Investiční náklady vzrostly z 800 milionů korun na 1,2 miliardy korun, tedy více než o polovinu.

Modernizace labské cesty nabírá zpoždění
Ministerstvo dopravy podle NKÚ připouští, že další investice do modernizace labské vodní cesty pro nákladní dopravu postrádají smysl, pokud nebude dokončen projekt „Plavební stupeň Děčín“. Ten však opakovaně naráží na závažné problémy při posuzování vlivu na životní prostředí, jeho výstavba byla již několikrát odložena a v současné době je naplánována až na roky 2018 až 2021.

Podle kontrolorů prodražení způsobilo velké množství investic, které s lodní dopravou nesouvisely. Projekt byl sice zaměřený na rozvoj vodních cest, ve skutečnosti ale řešil rekonstrukci a modernizaci železnice. Peníze určené na rozvoj vodní dopravy tak směřovaly na rekonstrukci dvou nástupišť na nádraží v Kolíně. Při zadávání prací navíc Ředitelství vodních cest (ŘVC) porušilo zákon o veřejných zakázkách.

Ministerstvo dopravy schválilo navýšení zmíněných investic na konci roku 2008, kdy resort vedl Aleš Řebíček (ODS). Už v létě téhož roku ministerstvo souhlasilo s dvojnásobným navýšením investic na modernizaci přístavu v Ústí nad Labem - Vaňově. Náklady se během tří měsíců vyšplhaly ze 70 milionů na téměř 124 milionů korun. Podle NKÚ navíc není zřejmé, nakolik se ministerstvo při navyšování nákladů zabývalo efektivností výdajů.

Pochybení už se nemají opakovat

Podle mluvčího Ředitelství vodních cest Jana Bukovského úřad nepřišel s novými věcmi. „To už bylo šetřeno,“ řekl s tím, že ředitelství už dříve přijalo řadu opatření. „Od konce loňského roku máme nové mechanismy a nové personální obsazení. Už by se to nemělo opakovat,“ uvedl Bukovský. Změny přišly s nástupem nového ředitele Lubomírem Fojtů.