Modrásci můžou zkomplikovat stavbu kanálu u Přelouče, resorty se neshodnou

Takto má vypadat plavební stupeň Děčín. Ten je podle Ředitelství vodních cest nejdůležitější stavbou na labské vodní cestě k jejímu plnému a ekonomickému plavebnímu využití.

Takto má vypadat plavební stupeň Děčín. Ten je podle Ředitelství vodních cest nejdůležitější stavbou na labské vodní cestě k jejímu plnému a ekonomickému plavebnímu využití. Zdroj: Ilustrace Reditelstvi vodnich cest

Chystaný plavební kanál na Labi u Přelouče a ochrana okolní přírody se staly předmětem přetahování mezi ministerstvy dopravy a životního prostředí. MŽP chce na žádost Evropské komise nechat zapsat lokalitu na seznam evropsky významných míst, což by stavbu značně zkomplikovalo. Vláda dala v pondělí za pravdu ministerstvu dopravy a zápis neschválila. Odsouhlasila pouze zapsání druhé podobné lokality, kterou je labské údolí v úseku pod Děčínem.

„Komise dlouhodobě žádá zápis obou lokalit,“ řekl deníku E15 ministr životního prostředí Richard Brabec. Podle něj hrozí soudní spor s komisí a v krajním případě zastavení financování všech vodních staveb. MŽP proto počká na další krok komise a pokusí se znovu zápis ve vládě prosadit.

„To by byla zásadní potíž, která by ohrožovala současné technické řešení,“ uvedl mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský. Podle něj už má ŘVC vykoupené pozemky a zajištěn soulad s územním plánem. Ve sporu jde o lokalitu Slavíkových ostrovů, kde se vyskytují vzácní modrásci.

Ředitelství vodních cest si přitom problém vypěstovalo částečně samo, neboť se o místo stará. Tím ponouklo motýly k úspěšnému rozmnožení, za což vodní stavebníky chválí i Brabec. „Dělají tam velmi úspěšný management území pro modráska,“ doplnil ministr.

Jez v Děčíně by měl stát zhruba 5 miliard korun a kanál u Přelouče zhruba tři miliardy korun.

ŘVC v tom naopak spatřuje důkaz, že by modrásci v místě – na rozdíl od jiných území – bez péče nepřežili. Podle šéfa rezortu životního prostředí se nicméně zájmy ochrany přírody a vodních stavebníků nevylučují. „Zdůrazňuji, ty dvě priority jsou slučitelné,“ řekl Brabec.

Posuzování vlivu staveb na životní prostředí je ovšem složitější a přísnější. To se nyní projeví u chystaného jezu u Děčína, který se po pondělním jednání vlády ocitl na seznamu zvýšené ochrany přírody. ŘVC bude muset dopracovat již odevzdanou dokumentaci EIA.

Oba plavební stupně prosazuje ministerstvo dopravy pro zlepšení a prodloužení labské vodní cesty. Náklady na jez v Děčíně se odhadují na pět miliard korun, kanál u Přelouče by měl přijít přibližně na tři miliardy korun.