Mýtná zakázka pro Kapsch je nezákonná, tvrdí konkurence

Dálnice D1 na okraji Prahy

Dálnice D1 na okraji Prahy Zdroj: SJu, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Prodloužení správy mýtného systému se společností Kapsch bez výběrového řízení je podle slovenského výběrčího mýta, společnosti SkyToll, nezákonné. Firma, která dlouhodobě usiluje i o správu českého mýta, se proti němu bude bránit zákonnými prostředky. Cestu k prodloužení kontraktu s Kapschem otevřela vláda, která schválila návrh ministerstva dopravy na prodloužení smlouvy o tři roky za zhruba šest miliard korun.

„SkyToll zaslal už 21. června 2016 ministru dopravy ČR dopis, v němž jej upozornil na to, že JŘBU (jednací řízení bez uveřejnění) je tak, jak je zamýšleno, v rozporu se zákonem. V dopise jsme ministra informovali i o zákonných prostředcích, kterými se naše společnost bude bránit před případným protiprávním jednáním,“ uvedl Bódis. Zda podá návrh na prošetření postupu ministerstva u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), firma neuvedla.

Nynější kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Po prodloužení smlouvy s Kapschem chce během této doby najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do té se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který pro výběr Česko využívá nyní.

„Vítáme, že vláda odblokovala situaci a nic už tak nebrání dojednání podmínek pro budoucí provozování mýta v Česku. Věříme, že se nevyskytnou další komplikace, které by celý proces zabrzdily a stát bude i v příštích letech vybírat od kamionů miliardy korun,“ uvedl Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch v České republice.

Komplikace ale očekává ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), podle něhož je reálné, že se některý ze zájemců o kontrakt na antimonopolní úřad obrátí. Zatím se antimonopolní úřad mýtem nezabývá. Ohledně mýtného systému v současné době nevedeme žádné správní řízení a nebudeme nyní nikterak předjímat náš případný budoucí postup v této věci,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy korun.