Na Bechyňku se po dvou letech vrátí elektrické vlaky

Lokomotiva řady 113, známá jako "žehlička"

Lokomotiva řady 113, známá jako "žehlička" Zdroj: Palickap, CC-BY-3.0, Wikimedia Commons

Na nejstarší elektrifikované železnici v českých zemích v prosinci skončí pro mnohé nepochopitelný stav, kdy pod dráty jezdí motorák. České dráhy vrátí po dvouleté pauze na unikátní trať z Tábora do Bechyně, takzvanou Bechyňku, elektrické vlaky. V jejich čele pojede lokomotiva řady 113 známá jako žehlička, za sebou potáhne červené vagony s označením 021, které cestující znají převážně z motorových souprav.

Dnes na Bechyňce jezdí zelenožlutá motorová jednotka Regionova; její nasazení a stažení „elektrik“ v roce 2011 dráhy zdůvodňovaly rychlejším obratem bez nutnosti šíbování. Nový jízdní řád dá ale železničářům znovu čas na přesun lokomotivy.

„V novém jízdním řádu dochází k úpravě přípojových vazeb v Táboře, například díky zrychlení na koridoru mezi Prahou a Táborem o více než 10 minut. V Bechyni tak vznikl dodatečný čas, který umožňuje objetí soupravy elektrickou lokomotivou,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

U zrodu Bechyňky, která letos oslavila 110 let od svého vzniku, stál konstruktér a vynálezce František Křižík. Je to zřejmě jediná trať ve střední Evropě, kde funguje stejnosměrná napájecí soustava s napětím 1500 voltů.

Jinak je česká železniční republika rozdělena mezi dvě soustavy, stejnosměrnou s napětím 3000 voltů na severu a střídavou s napětím 25 tisíc voltů na jihu.

Pokud by tak dráhy chtěly na Bechyňku nasadit oboustranné elektrické jednotky typu RegioPanterů nebo starých pantografů od Prahy, musely by je jedinečné soustavě přizpůsobit.