Na české koleje přijela první souprava Railjet

Vlak Railjet pro České dráhy

Vlak Railjet pro České dráhy Zdroj: Jan Sindelar

Souprava rychlovlaku Českých drah Railjet, která vyjela 6. května ve zkušebním provozu s cestujícími z Prahy do Břeclavi.
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz
Interiér railjetu ČD
Z Prahy dnes po poledni poprvé vyjel s cestujícími nový vlak Railjet
Interiér rychlovlaku Českých drah Railjet
17
Fotogalerie
Do Česka přijel první vlak Viaggio Comfort Českých drah známý jako Railjet. Celkem má státní dopravce během letošního roku od Siemensu převzít sedm těchto souprav, které budou jezdit na trase Praha - Brno - Vídeň - Štýrský Hradec. Poprvé by se pasažéři mohli novým vlakem svézt od změny jízdního řádu v polovině roku.

Celkem má státní dopravce za sedm objednaných vlaků zaplatit téměř 100 milionů eur (2,74 miliardy Kč). Část této sumy ve formě zálohy už České dráhy výrobci zaplatily ještě před měnovou intervencí České národní banky. Oficiálně České dráhy soupravu převezmou v Praze. V období od převzetí do zahájení zkušebního provozu bude dopravce na novém vlaku provádět výcvik personálu a další nezbytné kroky pro zahájení provozu, dodal Šťáhlavský.

Nové vlaky mají podle Českých drah výrazně zvýšit komfort cestování na jedné z nejvýznamnějších železničních tepen procházejících Českou republikou. Obměna vozidel zvýší úroveň cestování i na vybraných vnitrostátních linkách, kam by měly být přesunuty současné vozy, které dopravce na trase mezi Prahou a Vídní používá. Ty by se podle Českých drah mohly objevit například na linkách do Českých Budějovic nebo Chebu.

Railjety jsou netrakční soupravy (nemají vlastní pohonnou jednotku), soupravu tlačí lokomotiva Taurus, kterou si ČD pro pohon jednotek půjčují od rakouských drah. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině. Kapacita těchto vlaků je 442 míst k sezení. Z toho dopravce předpokládá šest míst v byznys třídě a dalších 42 sedadel v první třídě.

Kvůli nákupu jednotek Railjet se České dráhy před několika lety dostaly do sporu s tuzemským výrobcem Škoda Transportation, kterému vadilo, že dopravce nenakupuje vozidla v otevřeném výběrovém řízení, ale že využil opce rakouských drah. České dráhy tvrdily, že dohodnutá cena 200,5 milionu eur za původně uvažovaných 16 souprav byla výjimečně výhodná a vypsání výběrového řízení bránil i omezený čas, po který nabídka platila.

Letos v březnu nicméně České dráhy za nákup vozidel bez výběrového řízení potrestal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pokutou 25 milionů korun. Proti pokutě podal dopravce rozklad.