Na internetu kvete obchod s ojetými dálničními známkami

ilustrační obrázek

ilustrační obrázek Zdroj: Kolaz E15

Češi přišli na to, jak ušetřit za cestu na dovolenou k moři. Se začátkem prázdninové sezony se do nebývalých rozměrů rozvinul obchod s použitými dálničními známkami ze zahraničí. Na prodejních a aukčních serverech jsou desítky nabídek, kterým vévodí slovinské kupony, následovány rakouskými a švýcarskými.

O zájemce není nouze. Důvod je jednoduchý, touha ušetřit na nálepkách, které často turistům časově nevyhovují. Typickým příkladem je Slovinsko, tranzitní země na tahu k Jadranu, nejoblíbenějšímu letnímu cíli Čechů. Vedle roční známky nabízejí Slovinci pouze týdenní kupony za 15 eur a měsíční za 30 eur.

„Češi přitom jezdí do Chorvatska v průměru na osm až deset dní. Pokud za tak krátkou dobu máte platit 30 eur, je to významná položka v ceně dovolené. Slovinskou praxi dlouhodobě kritizujeme,“ uvedl viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Slovinské kupony lidé často dávají do dražby už během své dovolené. „Prodám slovinskou dálniční známku. Platnost do 2. srpna 2011. Vracím se 10. července, poté bude k mání,“ píše jeden z prodejců. Konečná cena se obvykle pohybuje zhruba mezi třetinou a polovinou známky nové.

Podobné je to u švýcarských známek, které existují pouze v celoroční podobě za 40 franků (cca 800 korun). Není proto výjimkou, že se známka takzvaně několikrát otočí. Kdo si jí koupil před sezonou, může v létě na jejím prodeji i vydělat.

Problémy s lepidlem se řeší třeba podmazáním kuponu krémem nebo jeho nalepením na průhlednou oboustrannou fólii. Prodejci využívají i toho, že zmíněné státy nevyžadují vyplňování registračních značek do kontrolního kuponu.

„Je to nekalý obchod. Češi velmi pravděpodobně přispějí k tomu, že tyto státy brzy změní poměrně benevolentní přístup a zavedou povinné vyplňování registračních značek,“ řekl Igor Sirota, mluvčí ÚAMK, oficiálního prodejce zahraničních vinět.