Nabídky na výběr mýtného jsou venku: některé dosahují třetiny očekávané ceny

Dan Ťok

Dan Ťok Zdroj: Michael Tomeš, E15

O provoz mýta v České republice po roce 2019 se utká čtveřice firem: stávající provozovatel Kapsch, německá T-Systems International, maďarský výběrčí mýta National Toll Payment Services a slovenský SkyToll. Tři nabídky jsou na třetině až polovině očekávané ceny 29 miliard korun za deset let. Jedna byla naopak výrazně nad touto cenou. Termín pro podání předběžných nabídek do tendru čtvrtkem vypršel, ministerstvo dopravy nyní bude vyjednávat o cenách a podmínkách budoucího kontraktu, uvedl ministr Dan Ťok.

"Máme šanci platit méně než za současný provoz systému. Náklady na provoz by mohly klesnout z nynějších 20 procent zhruba na polovinu. Tyto nabídky nyní pečlivě posoudíme a budeme v soutěži pokračovat," uvedl Ťok. Zakázku chce ministr uzavřít do podzimu, aby měl úspěšný uchazeč zhruba 14 měsíců na přípravu mýtného systému.

Vysoutěžení provozovatele mýtného v Česku po roce 2019 však komplikuje předběžné opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který ministerstvu znemožňuje podepsat smlouvu s vítězem tendru. Úřad chce nejprve zjistit, zda měli všichni uchazeči stejné podklady. „To je ale u každé větší soutěže. Nevidím to jako překážku, Úřad se bude muset nějak rozhodnout a jsem velmi zvědavý jak,“ řekl ministr už dříve v rozhovoru pro deník E15.

Po podání předběžných nabídek - každá z nich má šest set až tisíc stran - se bude podle Ťoka hodnotit, zda je technické řešení v souladu s právem. Tendr počítá mimo jiné s tím, že po roce 2019 se zpoplatnění rozšíří o dalších 900 kilometrů silnic první třídy.

Během uplynulé dekády se v Česku díky mýtu vybralo zhruba 77,5 miliardy korun, loni to bylo přes deset miliard. Za poplatky vztahující se na nákladní automobily a autobusy se opravuje a rozvíjí silniční síť. Elektronicky se mýtné vybírá od roku 2007 na 1400 kilometrech dálnic a silnic první třídy.