Nafta či benzín? Diesel má v Česku navrch. Zamíchat karty může ekonorma

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

V Česku a sousedních zemích lidé spíše preferují auta na naftu. Data vyplývají z exkluzivního průzkumu pojišťovny Generali v zemích Visegrádské čtyřky a v Rakousku. Rozdíly jsou však velké. Většina Rakušanů by si koupila vůz s dieselovým motorem, více než polovina Maďarů by však naopak volila auta na benzínový pohon. Češi jsou mírně pro diesely. Do hry ale příští rok vstoupí nový předpis.

„Preference českých řidičů jsou poměrně vyrovnané s tím, že zastánci dieselových motorů mají mírně navrch,“ informoval E125.cz Radek Bureš, vedoucí oddělení pojištění motorových vozidel pojišťovny Generali.

V minulosti byla přitom odpověď na otázku, zda si pořídit auto s benzínovým nebo dieselovým motorem, poměrně jednoduchá.

„Dieselové motory mají nižší spotřebu a nafta byla u čerpacích stanic levnější než benzín. Poslední roky však druhý předpoklad zásadně změnily. Ceny se vyrovnaly, v některých obdobích cena dieselu převýší cenu benzínu. Zůstává sice nižší spotřeba, ale pořizovací cena auta s dieselovým motorem bývá vyšší. Pak už je počítání, co se opravdu vyplatí, mnohem složitější,“ konstatuje Bureš.

V Česku jsou příznivci benzínu a nafty téměř v rovnováze. Dieselu dává při pořízení nového vozu přednost více než 42 procent řidičů, vozu s benzínovým motorem necelých 40 procent. Až šest procent řidičů uvažuje o vozu s hybridním pohonem (benzín a elektřina) a dalších 11 procent preferuje LPG. Jedno procento by si pořídilo elektromobil.

Slováci jako Češi

Velmi podobně jsou na tom Slováci. Diesel preferuje až 44 procent respondentů, benzín přes 40 procent, hybrid sedm procent, LPG osm procent a elektromobily oslovují jedno procento řidičů.

V Polsku je situace zcela odlišná. Zatímco dieselu dává přednost necelých 31 procent, benzínový motor favorizuje až 43 procent řidičů. Obliba LPG se u našich severních sousedů blíží 20 procentům.

Maďaři na rozdíl od Poláků inklinují k vůni benzínu. Automobil s benzínovým motorem je volbou číslo jedna pro více než polovinu tamních řidičů (51 procent). Vozy s naftovými motory si oblíbilo 31 procent Maďarů.

Obrácený přístup v porovnání s Maďarskem lze sledovat v Rakousku. Vůz s dieselovým motorem preferuje až 52 procent rakouských řidičů. Benzínu dává přednost necelých 31 procent lidí.

Výsledky průzkumu: Až si budete pořizovat další auto, na jaký pohon nejspíš bude?

Preference PHM v zemích V4 a RakouskuPreference PHM v zemích V4 a Rakousku | Generali

Zdroj: Generali

Muži chtějí naftu, ženám je to jedno

Preference se liší nejen mezi zeměmi. „Muži jednoznačně preferují dieselový pohon. Přednost mu dává až 45 procent všech dotázaných mužů. Benzínové motory oproti tomu upřednostňuje pouze 36 procent řidičů. V případě něžného pohlaví jsou preference dieselového a benzínového pohonu poměrně vyrovnané a pohybují se plus mínus kolem 41 procenty,“ dodává Bureš.

Stoupající ceny pohonných hmot vedou poslední dobou české řidiče k novému způsobu šetření. Do dieslových motorů tankují stoprocentní bionaftu. U některých vozů výrobci použití bionafty schválili. Ovšem řidiči, jejichž vozy tuto úpravu nemají, tankují na vlastní riziko.

„Na plné nádrži tak mohou ušetřit až 300 korun, neboť bionafta je daňově zvýhodněná, ale současně se vystavují riziku zalepení palivového potrubí. Auto se v takovém případě stává nepojízdným a oprava může přijít na několik tisíc korun,“ napsala Generali.

Ekonorma do hry

Faktorem, který může do budoucna ovlivnit rozhodování mezi naftou a benzínem při nákupu nového vozu, může být připravovaná ekonorma Euro 6. Ta by měla vstoupit v platnost v září příštího roku. Nový předpis zásadně omezuje množství vypouštěných emisí u nově homologovaných vozů.

Limity jsou tak nízké, že výrobci budou muset dieselové motory doplnit technologií, v níž se škodliviny vylučují za pomoci močoviny. Tato technologie je drahá a cenu nového vozu může podstatně zvýšit. Výrobci aut už nyní prohlašují, že bude mnohem levnější dosáhnout limitů normy Euro 6 s benzínem než s naftou.

Exkluzivní průzkum v zemích střední a východní Evropy realizovala pojišťovna Generali ve spolupráci s institutem Marketagent.com v průběhu září 2013. Dotazování bylo zaměřeno na cílovou skupinu obyvatel starších 18 let, kteří žijí v ČR, Polsku, Maďarsku, na Slovensku a v Rakousku a mají vlastní auto. Jednalo se o vzorek 4 015 respondentů, 49,5 procent mužů a 50,5 procent žen.