Napětí v Českých aeroliniích sílí

České aerolinii loni expandovaly na dálkových linkách, zmírnit jejich ztrátu to ale nepomohlo

České aerolinii loni expandovaly na dálkových linkách, zmírnit jejich ztrátu to ale nepomohlo Zdroj: CSA

České aerolinie možná už v říjnu nebudou schopny dostat letadla do vzduchu. A to kvůli stávce palubního personálu. „Vedení se s námi nesnaží dohodnout, prakticky v ničem nepanuje shoda,“ řekla předsedkyně odborové organizace posádek letadel Petra Posová.

Letušky a stevardi v posledních dnech rozhodují hlasováním o tom, zda skutečně nenastoupí do práce. Hlasovací urny se budou vysypávat v úterý, stávka může podle Posové vypuknout hned poté. Sama předsedkyně je stoupenkyní protestu, který by přitom neměl být symbolický.

Důvodů ke sporům je hned několik, na prvních místech je chystané propouštění letušek a snižování mezd. Podle Posové chtějí ČSA omezit velikost posádky na jedno letadlo na neúnosnou míru. Vedení firmy naopak tvrdí, že ke stávce není důvod. „Takovýto postoj považujeme za nezodpovědný, jakákoli stávka vždy nevratně ekonomicky poškodí každou firmu,“ řekl mluvčí Daniel Šabík.

ČSA by nicméně nebyly letos první aerolinie v Evropě, které by pohroma v podobě uzemnění letadel postihla. V živé paměti jsou ještě komplikace například s lety Lufthansy či Air France. ČSA v září oznámily plánované propuštění více než 170 palubních průvodčích. Skutečné číslo nakonec bude asi o dvacet hlav nižší. Podle Šabíka má být zrušeno zhruba 90 míst. Rozdíl je způsoben tím, že řada průvodčích pracuje na zkrácený úvazek.

Piloti mnohem méně radikální, než dříve?

Oproti minulosti se jako mnohem méně radikální jeví piloti. I jich se týká propouštění a pokles mezd až o 30 procent. Piloti mohou nové uplatnění u jiných dopravců nalézt snadněji než letušky. Situace v ČSA nenechává chladné ani politiky. Ministr financí Andrej Babiš již do ČSA poslal na základě výzvy odborářů auditory. Kontrola prověří vztah ČSA k soukromému Travel Servisu. Ten se přitom má stát v následujících týdnech spolumajitelem dlouhodobě ztrátových ČSA.

Letiště zvýší odletovou taxu Letiště Praha sáhne na jaře cestujícím hlouběji do peněženek, když zvýší odletovou i přestupní taxu. V případě odletu z Prahy se poplatek zvýší o osm korun na 591 korun, u přestupů činí nárůst tři koruny na 215 korun. „Výši jsme stanovili na základě vývoje inflace v roce 2013 a s ohledem na náklady spojené s modernizací letiště, zvyšováním komfortu a bezpečnostními opatřeními,“ uvedl Jiří Vyskoč, ředitel leteckého obchodu Letiště Praha. Poplatky se automaticky zahrnují do cen letenek.