Negrelliho viadukt slaví 169 let. Přežití má zajistit obří rekonstrukce

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu je v plném proudu.

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu je v plném proudu. Zdroj: Alexandr Malachovský

Jedinečný pohled na probíhající opravu Negrelliho viaduktu.
Jedinečný pohled na probíhající opravu Negrelliho viaduktu.
Jedinečný pohled na probíhající opravu Negrelliho viaduktu.
Jedinečný pohled na probíhající opravu Negrelliho viaduktu.
Jedinečný pohled na probíhající opravu Negrelliho viaduktu.
20
Fotogalerie

Přesně 169 let v sobotu uplynulo od okamžiku, kdy byl proslulý Negrelliho viadukt v Praze uveden do provozu. Šlo o první železniční most přes Vltavu v hlavním městě, s 1110 metry je dosud nejdelším mostem v metropoli. Nyní však prodělává zásadní rekonstrukci, která mu má zajistit přežití. Dvouletá oprava má vyjít na téměř 1,5 miliardy korun. Ve fotogalerii se podívejte na průběh rekonstrukce.

Ve dvacátém století utrpěl Negrelliho - někdy též zvaný Kalrínský - viadukt několik necitlivých zásahů. Část oblouků byla přechodně zazděna a přeměněna na sklady. Původní jednotnou podobu stavby narušilo také nahrazení několika oblouků betonovou konstrukcí. V letech 1952 až 1953 zmizely kvůli zlepšení průjezdnosti motorových vozidel tři z oblouků nad Křižíkovou ulicí v Karlíně, v roce 1981 se totéž ze stejných důvodů opakovalo nad Bubenským nábřežím.

Podobně jako Karlův most přestál i Negrelliho železniční viadukt v plném provozu povodeň ze srpna 2002. Navržen byl totiž na základě zkušeností z povodně v roce 1845. Loni zahájená oprava je součástí plánované modernizace trati na Kladno s odbočkou na pražské letiště, která bývá často označována jako rychlodráha. Součástí plánovaných oprav je kromě výměny železničního svršku a spodku rozebrání dvou mostních oblouků na Štvanici, které poškodily povodně.