Několik falešných startů a bizarní design. K zákazníkům míří první vozy Cybertruck

Tesla Cybertruck

Tesla Cybertruck Zdroj: Tesla

Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
4
Fotogalerie

Fotografie a videa s popisky „Šťastný den dodání cybertrucků“ (v anglickém originále Happy Cybertruck Delivery Day) zaplavily poslední listopadový den Muskovu sociální síť X. Po představení první verze obrněné tesly v roce 2019 se prakticky okamžitě začal posouvat termín jejího dodání a výroba elektro pick-upu narážela na jednu překážku za druhou. O téměř čtyři roky později míří první vozy k zákazníkům. Tesla také oznámila technické parametry a budoucí cenu vozu.

Na českých webových stránkách výrobce automobilů Tesla ve čtvrtek přibyla časomíra, která odpočítávala oficiální zahájení předávek. Akce ve výrobně vozů Cybertruck v texaském Austinu začala ve tři odpoledne místního času, tedy kolem deváté večer toho tuzemského. Vedení společnosti na ní představilo kromě technických parametrů a výkonu baterií i cenu. 

Co víme o novém Cybertrucku

  • v Česku ani v EU zatím nebude dostupný
  • vyjde ve třech verzích, z toho dvě budou dostupné už příští rok
  • cena rezervace vozu se zvýší na 250 dolarů 

Rear-wheel drive (pohon zadních kol)

  • cena: 61 tisíc dolarů (1 365 000 korun)
  • dostupnost: 2025
  • dojezd 250 mil = 402 km

All-wheel drive (pohon všech kol)

  • cena: 80 tisíc dolarů (1 785 000 korun)
  • dostupnost: 2024
  • dojezd: 340 mil = 547 km
  • tažné zařízení: až 11 tisíc liber, tedy téměř 5 tun

Cyberbeast

  • cena: 100 tisíc dolarů (2 225 000 korun)
  • dostupnost: 2024
  • dojezd: 320 mil = 515 km
  • tažné zařízení: až 11 tisíc liber, tedy téměř 5 tun

Nejlevnější model s pohonem zadních kol nakonec bude dle předpokladů dostupný později, na trh se má dostat v roce 2025. Jeho cena bude začínat na 61 tisících dolarech. Vrcholnou verzi Cyberbeast s odhadovaným dojezdem 320 mil, tedy něco přes 500 km, koupí zájemci za téměř 100 tisíc dolarů. V korunách se tak ceny vozů vyšplhají na 1,3, respektive 2,2 milionu korun. 

Za 6,5 tisíce dolarů Tesla nově také nabízí Cybertruck v černé barvě, na webu přibyly i možnosti vylepšení interiéru. Oproti původním 100 dolarům za rezervaci vozu nyní zájemci zaplatí 250 dolarů, poplatek ale i nadále zůstává vratný a neznamená, že si nakonec Cybertruck musí zákazníci koupit. Během jednoho z hovorů s investory Musk uvedl, že na auto doposud čekalo kolem milionu lidí. 

Analytik investiční skupiny Wedbush Dan Ives pro The Washington Post odhadoval rezervace na zhruba dva miliony zájemců, k samotnému nákupu ale podle něj dojde u přibližně 40 až 50 procent z nich.

Podle informací společnosti Tesla bude mít vůz možnost oboustranného nabíjení. Cybertrucky se také budou moci nabíjet navzájem. Tesla dál uvedla možnost Power Share, která umožní majitelům vozu napájet své kempinkové vybavení, elektrické nářadí nebo dokonce celou domácnost během výpadku proudu, a to pouhým využitím elektrického vozu jako mobilního generátoru. Vůz je současně vybaven zásuvkou s 240 volty. 

Cybertruck má maximální hmotnost přívěsu 11 tisíc liber, tedy necelých 5 tun. To je tisíc liber víc, než u jeho největšího konkurenta v elektrických pick-upech Ford F-150 Lightning. Spojené státy jsou v limitech pro tažná zařízení benevolentní, v Evropské unii osobní automobily nemohou přesáhnout 3,5 tuny.

Turbulentní cesta k zákazníkům 

Čekací doba na první cybertrucky z původního Muskova dvouletého odhadu vystoupala na čtyři. Jedním z hlavních důvodů měla být geometrická karoserie z takzvaného ocelového exoskeletu, kvůli níž Tesla musela přijít s novým výrobním procesem. „Pokud budeme mít štěstí, zvládneme uskutečnit několik dodávek ke konci roku, ale očekávám, že produkce se ve velkém objemu rozeběhne až v roce 2022,“ doufal tehdy Elon Musk.

Kromě odolné karoserie sliboval u vozu Cybertruck také nerozbitná okna, jejich test z roku 2019 v přímém přenosu se ale příliš nepovedl. Na předním i zadním okně se prakticky ihned po zásahu ocelovou koulí objevily rozsáhlé pavučiny a prohlubně. „Alespoň neprošla skrz naskrz,“ komentoval tehdy se smíchem lehce překvapený Musk. 

Tesla původně vložila do obchodních podmínek k cybertruckům hrozbu pokutou ve výši 50 tisíc dolarů v případě, že by se jejich noví majitelé pokusili během prvního roku vůz prodat. Chtěla tak zabránit případným spekulantům v přeprodávání vozů za přemrštěné ceny. Ustanovení ale následně bez dalšího vyjádření z předobjednávek vymazala.

Kontroverze a zase kontroverze

Musk v rámci propagace cybertrucku letos v říjnu ve voze dorazil do jednoho z nejúspěšnějších amerických podcastů Joe Rogana. Vysvětlil, že vůz prošel testováním neprůstřelnosti ve stylu Al Caponeho ze samopalu Thompson z dvacátých let minulého století. Rogan se následně vůz pokusil prostřelit šípem. Jeden z nejvýkonnějších luků, který střílí rychlostí přes 200 kilometrů za hodinu, ale karoserii prakticky nepoškodil.

Reakce na nejnovější vůz Tesly zůstávají kontroverzní, a to hlavně kvůli neobvyklému designu. Redaktor webu Autotrader.com Brian Moody ho označil za futuristický z pohledu sedmdesátých let s odkazem na film z roku 1976 Loganův útěk. Na veřejnost se také dostaly informace, že velká část designérů Tesly podobu cybertrucku odmítala, a dokonce začala pracovat na jeho alternativní podobě. „Většina lidí tady ve studiu to nenáviděla,“ komentoval šéfdesignér Franz von Holzhausen.

Své fanoušky si ale vůz našel. V Česku například vznikla sbírka přes Donio příznivců elektromobility a Elona Musku. „Jsme elektrofanoušci, kteří se odhodlali nečekat na cybertruck v EU a prostě si ho chceme dovézt sami,“ uvedla skupina na stránce sbírky. Peníze však následně dárcům vrátila a změnila cíl sbírky na cestu do texaského Austinu ve výši 400 tisíc korun. Ke dni akce měla vybráno 58 tisíc korun.