Němci posílají ojeté diesely za hranice v rekordním množství, bojí se emisních limitů
Německo patří dlouhodobě mezi zdroj ojetých automobilů pro část Evropy. Tempem, jakým tamní obchodníci posílají použité vozy za hranice, je však rekordní. Situace se týká především naftových aut, na jejichž emise se zaměřují mnohé německé úřady. Jejich majitelé se jich tak raději s předstihem zbavují.
Výzkum německých akademiků hovoří až o pětinovém meziročním nárůstu exportu ojetých naftových vozů za německé hranice. Celkem Němci loni vyvezli téměř 240 tisíc automobilů. Jedním z hlavních důvodů jsou obavy z masového rozšíření bezemisních nebo nízkoemisních zón v německých městech, kam by měla mnohá dieselová auta vjezd zakázán. Plošné rozhodnutí sice o omezení naftových aut nepadlo, už nyní ale rovněž klesají prodeje aut se vznětovými agregáty.
„Postoj k naftovým motorům je v Německu skutečně špatný,“ uvedl profesor Chritian Kille z univerzity ve Würzburg-Schweinfurtu pro Bloomberg.
Hnacím motorem nálad je kauza dieselgate z podzimu 2015, kdy vyšly najevo podvodné testy dieselových motorů koncernu Volkswagen. S negativním postojem musela automobilka bojovat také například ve Spojených státech. Kille rovněž dodává, že se může v současnosti jednat o pouhou „hysterii“, která za několik měsíců pomine.
Nejvíce aut z Německa v současnosti míří do Rakouska a Itálie, v obou zemích se jedná o import více než dvaceti tisíc ojetin. Následuje Francie, Ukrajina, Nizozemsko, Maďarsko, Rumunsko a Slovensko, do kterého se loni dostalo přes deset tisíc ojetých německých aut. Například dvojnásobně rostly dovozy do Chorvatska, významný nárůst zažilo rovněž Španělsko.
Zákazníci z východní Evropy slyší především na nižší ceny, za které se Němci aut, jež jsou na tamním trhu neprodejná, zbavují. Obecně jsou pak německé ojetiny žádané také pro lepší stav díky pravidelnému servisu nebo vyšší úrovně výbavy.