Němci zdražují mýtné. Kamiony na elektřinu ale po dálnicích pojedou zadarmo | E15.cz

Němci zdražují mýtné. Kamiony na elektřinu ale po dálnicích pojedou zadarmo

ČTK

V Německu se počínaje dneškem zvyšuje mýtné pro nákladní auta. Změna, která má v příštích letech přinést miliardy eur navíc pro investice do infrastruktury, se dotkne zejména špinavějších a těžších vozů. Naopak zdarma budou moci jezdit kamiony na elektrický a plynový pohon.

Pro výpočet mýtného pro nákladní vozy je nově určující jejich emisní třída (Euro 0 až Euro 6) v kombinaci s váhou (tři kategorie pro auta mezi 7,5 tuny a 18 tunami) a v případě váhy nad 18 tun také počet os. Nově musí všechny přepravní společnosti počítat i s poplatkem kvůli hlučnosti nákladních aut, který je ale u všech druhů vozů stejně vysoký - 0,2 centu eur za kilometr.

Celkem tak bude nutné za kilometr ujetý na dálnicích a silnicích 1. třídy například nákladním autem emisní třídy Euro 6 o hmotnosti 12 až 18 tun zaplatit 12,8 centu eur (3,3 koruny). Za vůz stejné hmotnosti starší emisní třídy Euro 3 se bude platit 14,9 centu eur za kilometr (3,8 koruny). Dosud se za takováto nákladní auta - pokud měla tři osy - platilo 11,3, respektive 14,5 centu eur za kilometr.

STK mají automaticky hlásit stočené tachometry ministerstvu


Už od poloviny loňského roku ve spolkové republice platí zákon, který rozšířil povinné placení mýtného pro nákladní auta ze všech dálnic a zhruba 2300 kilometrů silnic první třídy na všechny tyto silnice, kterých je asi 40 tisíc kilometrů. Toto opatření má spolu s úpravou výše mýtného přinést v průměru kolem 7,2 miliardy eur ročně (186 miliard korun), tedy o 2,5 miliardy eur více než nyní (64 miliard korun). Zvýšené náklady kritizují autodopravci.

Během letošního roku chtělo Německo původně zavést také poplatky za osobní auta. Toto opatření se ale zpozdí a dříve než v roce 2020 s ním není možné počítat.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!